Hej, ny här :)
Hej på er!
Tänkte att jag skulle tala om vem jag är. För nu blir ni inte av med mig i första taget ;)
Jag heter Ida, nyss fyllda 26 år och nyss inflyttad i radhus med trädgård. Jag är överlycklig över min lilla trädgårdsruta, den är inte stor men den är MIN :)
I helgen ska jag börja riva i rabatterna. På framsidan står det hemska rododendronbuskar och döda rosbuskar och på baksidan är allt bara igenväxt.
På framsidan har jag planer på att plantera lavendel och taklök och så täcka med vit sjösten. Vad tror ni om det? Jag vill ha det lågt och diskret. O lavendel luktar ju gudomligt :)
På baksidan är jag veligare. Vill gärna ha övervintrande växter mestadels så tips mottages tacksamt :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Hej Ida!
Hade jag en tradgard hade jag planterat jasmin direkt… Ar ju ocksa ny sa jag har inte massa tips, men du kan iaf fa lite physalisplantor av mig nasta gang vi ses. Jag har ett hundratal nu och har inte hjarta att slanga sa jag ger bort till alla jag kanner istallet. 

#1 Nämen, är du här!? :D Va kul! Ja, grannen pratade om nån liten jasmin hon tänkte sätta på framsidan. Kanske ska samköpa något med henne så det blir lika där vi delar tomten :)
Hur gör man med physalis? Klarar dom sig ute? :)
Does it become a walk?
/Ida
Klarar sig ute under sommaren i kruka om inte annat, och det ar ju sa gott!
Fick tipset har inne och bestallde en ekologisk sort och sen tog den sa lang tid sa jag gick och kopte en annan pase ocksa sa… det blev MASSOR av plantor om man sager sa.
Jag ar jattepoppis bland farmors syjunte-tanter.

Haha, va häftigt :) Jag har försökt krukodla för att plantera ut.. men jag har visst inte tillräckligt gröna fingrar. Så jag kommer nog köra på färdiga plantor så långt det går ;)
Does it become a walk?
/Ida

En god ide är att berätta vilken zon du bor i, och vad du har för jord och väderstreck. Utan det är det svårt att rådgiva.
Äkta jasmin luktar väl inget?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jodå jasmin doftar den enda härdiga sorten som säljs i sverige är vinterjasminen en klätterbuske som blommar med gula doftande blommor på vintern, härdig till runt zon 1-2.
+de icke härdiga krukväxt jasminsorterna som ex. vippjasmin doftar mycket starkt.
Den vita buske många har i trädgården som ofta förväxlas med jasmin är schersminen och den doftar, fast några av de mer förädlade sorterna har förlorat sin doft.

#5 Ingen aning om vilken zoon jag bor.. Västerås :) Jord.. hmm, den är ganska stenig har jag fått höra. Jag har bara bott här i 1,5 vecka så jag har inte börjat gräva ännu. Men jag har köpt massa jord idag som jag tänkte häva ner i rabatterna.
Vädersträck.. Sol på eftermiddagen på baksidan 
Does it become a walk?
/Ida

Det blev mest stenlevande o tåliga växter till rabatten. O det va nog tur för det är typ mer sten än jord. Ska fota imorn när jag har fått dit allt så får ni se :) Jag är riktigt nöjd :)
Does it become a walk?
/Ida