Projekt "stadsodling"
http://www.youtube.com/watch?v=bGoQj9WS5xc
Här kommer en liten film från Youtube när de släppte ut tre "Linderödsgrisar" vid Högsbo Kyrka i Göteborg.
Tanken är att Kyrkan tillsammans med stadsdelsnämden och boende i Högsbo ska få tillgång till odlingslotter.
Dessa tre "grisdamer" ska böka upp jorden för kommande odlingar. Botaniska trädgården ställer upp med jord bl.a.
Jag tycker detta är ett jättebra initiativ.
/Maria
Dessa grisar har nu varit i arbete i ca 2 veckor. De vägde 40 kg vardera när de köptes. 80 kg vid "leveransen" och som vuxna kommer de väga ca. 200 kg.
Detta har blivit oerhört populärt i Högsbo. Det drar en massa intresserade och även intresset för odlingslotterna är över förväntan.
Skickar en bild när min man "vattnar dem"
/Maria
Grisarna har vuxit och är hur keliga som helst. Ett bra arbete gör de dessutom. Jorden är helt upp och nervänd.
Denna veckan har besked kommit om att utöka marken så att det blir fler odlingslotter. Intresset för dessa är så stort.
Den närliggande ICAbutiken tillhandahåller grönsaker och vindruvor är en favorit. Paprikor ligger däremot inte så bra till.
Är det ingen annan som tycker att detta är en bra idé och ett bra initiativ för boende i städer?
/Maria
Puttar upp detta inlägg.
Är det ingen som tycker att detta med stadsodling är ett bra initiativ?
/Maria
Jag kommer att fortsätta putta för detta initiativ…
/Maria
Fortfarande ingen….
/Maria
Skriver igen, även om ingen verkar intresserad
Stadsjord har inspirerats av London bl.a. I flera av Londons 33 stadsdelar är det lag på att den som vill odla ska få 250 kvadratmeter att odla på.
Hälften av Londons stadsdelar har marknader som reserveras bara för lokal mat.
Det bästa av allt är att massor av människor (vare sig de tillhör Kyrkan eller inte, detta gäller ALLA boende i stadsdelen) har fått ett jättestort intresse för både grisar och odling. Människor kommer dagligen, både gamla och unga för att följa grisarnas "upptåg". De har vuxit ganska rejält.
Numera har dagisbarn döpt dem till Måla, Sötnos och Vovven.
/Maria
Det är väl kanon!?
Jisses
Vad roligt att någon tycker detta är viktigt och som sagt ett bra initiativ….
/Maria
Jag tycker det verkar vara ett kanonprojekt !! Jag hade hakat på nånting sånt där på en gång :)

Men vilket kanonsätt att få upp ögonen på folk :)
Vovven på en gris? Snällt ;P
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Det kommer snart ett sånt här event i Malmö. Man ska träffas på en övergiven industritomt i stan och diskutera det här med att skapa lotter inne i städerna, få ett mer ekologiskt stadsrum osv.
Återkommer med plats o datum!
Grönsaker, blommor och bin. På 100 kvadrat är Kajsa och Karl-Axel nu nästan självförsörjande. Förra året frågade de om lov att gräva upp delar av hyreshusets gräsmatta. Resultatet är en egen köksträdgård – mitt i stan. – Jag hoppas att vi kan inspirera fler, säger Kajsa Zander Persson. ”Det är verkligen skördetid” – starta klippet och följ med in i parets köksträdgård
Det började med några mindre pallkragar. Sedan växte paret Zander Perssons intresse, men inte odlingsytorna.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tradgardsdrommen-blev-verklighet-pa-hyreshusets-grasmatta
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Så häftigt!
Stolt ägare till tre La permer
Gammal tråd.😃
Grisarna i inlägg #0 gjorde ett fint jobb och nu 13 år senare senare är där fina kolonilotter.
/Maria