Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 12276 ggr
Gerbilflicka
2009-04-30 16:06

Lyckoklöver

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kopte tva lyckoklover i olika farger i borjan av februari. De var da jattefina och hade massor av blommor. Sedan skulle jag plantera om dem for att ge dem en chans att vaxa lite mer och da halvdog vaxterna. Fula blad, inga blommor… tog nastan 3 (!!) manader innan jag fick tillbaka dem i nagorlunda fint skick och nu har de en blomma igen och verkar vara pa g.

Fragan ar da foljande: Hur ljust behover vaxten? Jag vill garna ha den pa balkongen och det ar ljust men den skulle bara fa direkt solljus nagon timme om dagen dar jag vill stalla den. Bor i zon 2 och balkongen ar mot sydvast.
Andra fragan ar om den kan vara ute pa sommaren och i sant fall nar jag kan stalla ut den permanent.

Annons:
Åsa S
2009-04-30 17:32
#1

Lyckoklöver brukar bara vara en kruka med jord på vintern speciellt de sorter som har lökar eller rhizomer. Dessa växter vilar ofta på vintern (i våra bostäder är det ofta för dåligt ljus + för torr luft för köpeplantorna ifall man köper runt jan-feb), jag brukar ställa in mina plantor med fuchsiorna i förrådet under vintern, mörkt + runt +5C. Förra helgen planterade jag rhizomerna i ny jord och nu står de i en sån där hylla med plastöverdrag i uterummet och det har börjat komma nya skott.

De flesta sorter man köper som krukväxt i handeln klarar inte minusgrader men det finns ju även perenna sorter som ibland kan hittas i trädgårdsbutiken bland uteväxterna.

Gerbilflicka
2009-04-30 17:41
#2

Okej, men jag menar nu om jag bara vill ha den ute pa balkongen under sommaren. Nar kan den vara ute under natten (ater igen, bara sommartid) och hur mycket sol behover den?

Åsa S
2009-04-30 17:50
#3

Den kan vara ute så länge som det inte är frost så den kan sättas ut ganska tidigt man kan ju ta in dem ifall det blir risk för nattfrost, ofta blir de finast om de står ljust men ej i gassande sol och de klarar sig ofta utmärkt även i lite skuggigare lägen (skuggiga lägen utomhus är ofta ljusare än vad våra fönsterbrädor är inomhus)

Gerbilflicka
2009-04-30 21:27
#4

Okej, da blir det perfekt med andra ord! Skrattande Tack!

Bjornen
2009-04-30 22:17
#5

Lyckoklöver (Oxalis deppi) är inte vinterhärdig utan de är frostkänsliga. Även andra arter kallas ibland lyckoklöver och av dem är det några som kan övervintra.

Upp till toppen
Annons: