Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 2060 ggr
ikna
2009-04-13 08:22
0

Kål

När vågar jag plantera ut blomkål, broccoli och kålrabbi i landet?

Bjornen
2009-04-13 10:58
0

Jag planter ut min kål plantor från 10 juni och fram till litet efter midsommar. Men du bor ju i ett annat klimat. Kålplantorna tål några frostgrader åtminstone efter avhärdning. Plantor bör vara någorlunda kraftiga för att klara olika angrepp av glupska insekter. Kål vill gärna ha lite värme i jorden för att utvecklas bra. Igår sådde jag de första kålplantorna i ena växthuset. Det är ovanligt tidigt och jag sår mera om 2 veckor.

Kålrabbi kan sås direkt på friland då de har en kort utveckling och kan även här sås i omgångar.

Kålplantorna utvecklas annorlunda här jämfört med Skåne då vi har långa dagar och här tjänar vi inget på för tidig utplantering då kålen inte utvecklas så bra förrän nätterna blir längre.

ikna
2009-04-13 15:16
0

Jag brukar så kålrabbi direkt på friland, men upptäckte i våras att det är bättre att sätta ut färdiga plantor.

Jag ska börja avhärdningen i dag, så jag planterar nog ut nästa helg. Jag har odlingstunnel över dem, så det ska nog gå bra. Fördelen med att plantera ut plantor, är också att kålen blir lite för tidig för kålfjärilen och det är ju bra!

MaMaMade
2009-04-29 16:26
0

Mina blomkåls- o vitkålsplantor har rejt iväg på höjden. Har alltid gjort så med broccolin men det är första ggn jag försöker mig på att odla dessa två sorter o nu undrar jag om jag kan sätta ner dem djupare i jorden när jag skolar ut dem? (Nej, jag är inte sent ute, bor i zon 6 :)

Bjornen
2009-04-29 16:45
0

Kål kan planteras djupare om man vill, men kålrötter får man inte plantera för djupt.

MaMaMade
2009-04-29 20:19
0

Tack Bjornen! Bidde lite osäker o vill gärna att det blir skörd. :)