Sorkproblem
Blir galen på sorkarna!! har ätit upp ett till äppelträd för mig i vinter!! rötterna alltså…har katt men han hinner inte med, bor brevid en gammal åker..hur får man in rovfåglar på gården??!. Någon som har liknande problem??

Vi har köpt sådana pinnar man stoppar i som sänder ljud under jorden och vi har INGA problem längre. har 4 st runt trädgården, mina föräldrar har åxå köpt flera st och har inga problem längre.
svärmor har ett dåligt byggt växthus där de kan knalla in som de vill och hon har satt 2 st inne i växthuset och i fjol fick hon grönsaker för första ggr på länge.
nu minns jag tyvärr inte vad de hette men jag köpte i en vanlig järnaffär och jag tror tex obs har.

Tur att man bor så bra så man inte har några gnagarproblem alls
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Var bor man om man inte har gnagarproblem Olle?
Ni , som liksom jag har dessa odjur på tomten , kan det hjälpa om man placerar ut fällor med ostbitar i eller kommer jag att få en fågel i fällan i stället?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Man bor i Linköping, har sommarstugan (vilken är den odlingsplats jag har) ligger 2 mil söder om Lkpg. Vet inte varför vi inte har problem med gnagare, vi kanske har tur, eller så gillar dom inte gammal sjöbotten (då menar jag sjukt gammal, tänk järnålder) som samtidigt är ett köldhål (5 grader kallare än omgivningen).
Det kan ha lite att göra med att vi har bra med orm på tomten (huggorm, hasselsnok, vanlig snok) och bra med rovfåglar runt omkring (har ugglor som häckar strax utanför tomten).
Det enda ''problemet'' vi har är de små näbbmöss och skogsmöss som under vintern ibland kan ta sig in, men dom gör inte någon skada (och vissa fastnar i fällorna)
//Olle

Ost är nog inget lämpligt bete i sorkfällen eftersom det inte är någon naturlig föda utan det bör hellre vara morot eller någon annan god rotsak. Råtttor och fåglar äter dock gärna ost.

Ost funkar, men testa hellre morot eller leverpastej. (för mig är ost mer fågelmat
)
//Olle

Sorkar är vegetarianer, så leverpastej är nog inte lockande.
Jag har märka att de är känsliga för lukter. Jag brukar slänga ner mina släkta fimpar, eller snus i gångarna, det ser ut som om det funkar, faktiskt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Dom äter vanligtvis vegetabilier, men dom säger inte nej till sånt heller har jag märkt (…fällor…)
//Olle