Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 4721 ggr
ikna
0

Hjälp mig att välja persikoträd!

Jag tänker köpa ett persikoträd och behöver råd om sort. Jag odlar i zon 1, men funderar på att ha trädet i kruka (stooor) i växthuset. Även om vi sällan har någon vidare vinter, är det kanske bäst att skydda den om det skulle bli en vargavinter Obestämd Hur gör jag det bäst?

Bjornen
0

Kruka i ouppvärmt växthus är nog mycket sämre än friplantering i din zon.

Branneli
0

Vi planterade ett persikoträd….men det övervintrade inte Förvånad.

Yvve
0

jag har sett två olika sorters persika träd på plantagen,,

varav den ena heter frost,, kommer inte ihåg vad den andra heter..

jag har en frost och så har jag ett litet persika träd (okänd sort) i stora krukor och dom klarade vintern som var i skåne,,och jag hoppas det ska bli lite frukt i år..

Bjornen
0

Krukodling utomhus är mycket säkrare övervintring än i växthus. Växthuset är ett mycket dåligt ställe för övervintring under vintern.

Härdigaste tillgängliga sort är Riga upp till zon 4. Näst därefter kommer en sort som jag inte minns namnet på men det är en Stockholmsort  (zon 2-3) och Frost (zon 2). Det finns dock mycket härdigare sorter som tål åtminstone - 40 grader men de finns inte tillgängliga. Jag önskar att jag ska kunna komma över dem någon gång.

Halvdansken
0

"Växthuset är ett mycket dåligt ställe för övervintring under vintern."

Varför?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
0

Det blir mycket torrt och det orkar hela vintern med torrt och soligt på dagarna och viss risk för tidig start. Ev. snö uteblir och tjälen går ner mycket djupare än utanför. Växter som är stående i växthus under vintern är beroende av vattning under vintern som kanske inte är så lätt. Krukade plantor mår ännu sämre än friålanterade.