Omplantering av gurkplantor
Nu behöver jag balkonglådan, som gurkplantorna växer i. Hur trångt/stort behöver plantorna? Är det nåt mer jag behöver tänka på? De kommer att få stå kvar i uterummet. Sen tänker jag placera dem i hallonhäcken. Där har vi haft gurka förut, fast då fick vi plantor av mina föräldrar.

Gurka är mycket känslig för omplantering. Det är rothalsen som är det känsligaste och det ska göras mycket försiktigt.

Ok, då avvaktar jag tills petuniorna är inköpta….. Förresten, kan jag göra som med tomater? Dvs sänka plantan, så de första bladen är precis över jordytan?

Nej !!! Ganska säker död för plantorna.

Tack för svaren på mitt nya äventyr!!
Nu finns det hopp för plantorna. 

Det är till och med så att gurkan trivs bra med att ha rothalsen uppe på en kulle så att vattnet kan rinna ner mot rötterna.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag brukar sätta gurkfröna i "gurkkrukor" med bara ett kryss i botten och sedan planterar jag gurkan med kruka och allt i sin slutkruka eller markbädd, så krukkanten sticker upp lite och skyddar rothalsen och så vattnar jag utanför den. 
Såg ett tips på TV för att skydda rothalsen: när man planterar gurkan, sätter man samtidigt ner 2 mindre plastkrukor en bit ner i jorden (men utan jord i småkrukorna) och så vattnar man i dessa, för att undvika att vattnet kommer intill rothalsen. Jag har gjort så på 2 melonplantor för att prova och det verkar fungera bra, men det är lite svårt att se när det behövs nytt vatten eftersom jordytan är helt torr.