Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5093 ggr
bredano
0

När plantera ut hallon?

Har en pallkrage på balkongen där vi tänkte ha hallonbuskar, de sålde på plantagen idag såg vi men hann inte kolla ordentligen.
Är det en bra tid nu att köpa och plantera ut i pallkragen?

kickboard
0

Har svårt att tro att man kan odla hallon i pallkrage på balkongen. Hallon har omfattande rotsystem och om det mot förmodan skulle gå kan det ju inte bli frågan om många hallon per sommar på den begränsade ytan.

bredano
0

Med tanke på att det går att odla hallon i kruka blir nog pallkrage också bra Glad

bredano
0

sök "hallon i kruka" på google eller liknande Glad

kickboard
0

Men hur gör du med vattningen på balkongen i en pallkrage, det måste ju rinna ner på nästa balkong .. Nåja, du vet säkert detdär bättre själv.

bredano
0

jag har en stor balkong som är terassliknande, med betongpelare under och alltså mycket stabilare än vanliga, jag har balkongen längst ner med en golvbrunn i hörnet och betongbalkong, ändå stället något kan rinna ut är  genom golvbrunnen ner i en stupränna.

Vilket dock är jobbigt ur städningssynpunkt då man inte bara lite snabbt kan borsta bort smuts under räcket :P

bredano
0

Hmm.. jag har sökt runt lite nu iaf, och verkar som om det ska gå bra att plantera hallon nu..

Hur vill de ha det när det gäller sol och så? Direkt sol, halvskuggigt med ett träd framför, och hel skugga kan jag erbjuda Tungan ute

Bjornen
0

Krukodlade hallon kan planteras året runt medan barrotade bara tidigt på våren eller sent på hösten. Normalt blir det mycket få bär av hallon första året utan det är först efter 3-4 år det blir någon nämnvärd skörd.