Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: vilda-växterogräs
Läst 11154 ggr
issa83
42

få bort ogräs i gammal grusgång?

Hur får jag bort ogräset(mest vanligt gräs) som letat sig ut i våran gamla grusgång?Ska jag sprida ut nåt gift eller vad ska jag göra?

Fornarina
0

*puttar* Då jag oxå vill veta..

Thea
0

Droppa Round-up på ogräset. Fungerar också med andra "trevliga" kemikalier som lacknafta, bensin mm. Flört Men det är ju inte så miljövänligt….

Sen skulle jag ta för vana att "hyvla" grusgången för att få bort nytt ogräs som kommer. Vet inte vad redskapet heter med det finns en sån där"platta" med skaft så man kan "skiva av" översta delen på jordlagret i landet. Då får man bort det nygrodda ogräset. Jättebra förklaring….

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

issa83
0

OKi tack, jag gick med sprutan med nån form av ätticksgift över min grusgång och alla tuvor av gräs, mossa och maskrosor som finns där…det luktade riktigt illa i flera dagar efteråt och visserligen dog en del av ogräset men lika mycke kom igen… igår låg jag på alla fyra på grusgången halva dagen och drog upp det som inte skulle vara där…

Thea
0

Föräldrarna använder trädgårdsättika mot ogräset på grusplan. Om det luktar inlagd gurka när man kliver ur bilen vet man att pappa varit i farten med ättikan. Fungerar rätt ok tror jag!

Jag var på kirshkålen med round-up i helgen och den ser rätt tärd ut. Kommer sannorlikt att dö helt. Även de maskrosor jag penslade med round-up ser ut att må dåligt! Hehe! Nu ska jag köpa mer Round-up och ta resten i rabatten.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

kickboard
0

Effekten av round-up är inte särskilt lång, tycker jag mig ha märkt. Vissa strör ut grovsalt men det har jag inte provat.

awjungfru57
3

Skyffel är absolut bra, funkar som en osthyvel, skär av alla rötter. Skyffla låt det ligga tills det blir torrt, sen är det bara att rafsa ihop med gräskrattan. Lättplätt!

Det är det klassiska sättet att bli av med ogräset, har funkat i alla år. Sen drar du fint i gruset med gruskrattan innan gästerna kommer på kaffetåren!