Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 3009 ggr
Nandi
2009-04-28 18:50
0

Pumpa

Hej,

vi ska så pumpa och skulle vilja ha lite tips om hur den ska skötas och vilken som är godast mm Skrattande

Åsa S
2009-04-28 20:06
0

Pumpa är lagom att börja förkultivera i början av maj.

Jag odlar mest nakenfröpumpor och där är det fröerna man äter + jag tycker inte om pumpafruktkött. Så jag har inget tips där på sort. Men alla pumpor vill ha en lucker och mycket näringsrik växtplats gärna i soligt skyddat läge, under sommaren måste man vattna och ge en massa gödning. Plantorna planteras ut (efter avhärdning) när all risk för frost är över + det börjat bli varmt ute pumpa vill hellst ha temperaturer på minst +15C, täck gärna med fiberduk i början. +Tänk på att en pumpaplanta kan täcka en stor yta de skickar iväg flera meters rankor åt olika håll och när de sätter fart att växa växer de fort.

Nandi
2009-04-28 20:16
0

Tack för hjälpen!

Vi har stor plats så det är ingenting att oroa sig för. men vet du någon god maträt men pumpa i?

Bjornen
2009-04-29 00:05
0

Istället för pumpa kan du odla squash och låta dem bli fullstora. Squash ger skörd snabbare än pumpa och plantorna blir inte så stora och skrymmande som pumpa. Squash frukterna har mjukare skal än pumpan vilket gör dem lättare att skala men det inebär att hållbarhten blir kortare. Pumpfrukterna tål mycket svag frost och det blir bara fläckar på skalet, men squashfrukterna blir mjuka och dåliga på en gång.

Fiberduken bör inte finnas där när plantorna blommar eftersom de kan bli pollinerade, men ändå bör man hjälpa till med pollineringen.