Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 3848 ggr
dolfen
2008-12-03 19:34
2

Senap

Jag tänkte ta reda på hur/om man kan göra egen dijonsenap.

En ingrediens är svartsenap Brassica nigra.

På en påse bruna senapsfrö, står det Brassica nigra. (?)

Är svartsenap och bruna senapsfrö samma sak?

Kan man göra senap av ruccolafrö? (Senapskål)

Kan man så fröna i "senapsfrö-brun"-påsen?

Bjornen
2008-12-04 09:26
0

Svart senap är växten och fröna är ofta kallad brun senap(sfrön). Men även frön av sareptasenap (Brassica juncea) kallas brun senap.

Många fröer som innehåller aromatiska ämnen har kort grobarhet och att så kryddfröer kan innebära dålig groning. Dessutom kan torkningen av fröna för livsmedelsproduktion ha torkats i för höga temperaturer så grobarhet är förlorad. Det är inte fel att prova att så kryddfröna, det som i värsta fall händer att inget av fröna gror.

Troligen ger ruccoolafrön liknande smak men svagare (?). Men ruccolasallatsfrön säljs bara som grönsaksfrö och är mycket dyrare än senapsfrön som krydda.

Senapssmaken är vattenlöslig och senap måste därför innehålla vatten i någon form.

dolfen
2008-12-04 18:56
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tackar!

Nästa år ska jag låta några ruccola gå i frö och ev testa att göra senap på dem.

Nu ska jag se om jag kan hitta något dijonsenap-recept. Cool

Bild: Ruccola i blom.

Halvdansken
2008-12-05 13:01
0

Vi gjorde alltid egen senap till jul förr. Vi hade en kanonkula (jodå, en riktig) som vi la i en stor skål som man har i knäet, och så får man snurr på den, så att senapsfröna mals.

Vi hällde i lite vatten, ättika och socker. Fråga mig inte hur mycket…det gick på känn. Man får smaka av efter hand. Världens godaste senap!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Choklad
2009-04-26 20:36
0

#3 Hej jag är ny här men kan kanske ändå få komma med en kommentar?

Så som du skriver har vi alltid gjort senap, varje jul, har den gamla kulan kvar sedan många år…Jag brukar hälla i en hel påse med senapsfrön och sedan har jag vatten i en bringare som jag sedan under tiden tillsätter lite grann efter hand som fröna blir för "torra".Detta gör jag sen senapssås av till lutfisken.

Men jag undrar över ättikan? Gör man senap på så vis? Isåfall ska jag testa vid tillfälle..

U R us

dolfen
2009-04-26 20:56
0

Nu har jag mortlat några omgångar senapsfröer, och kan konstatera att det funkar bäst med just mortel. Testade med senapskula med urdåligt resultat.

Jag har vinäger i. (Att jämföras med ättika!?)

Skriv ner när ni gör saker så ni kan göra samma igen.

Det gör jag. (För det mesta iaf.) Glad

Choklad
2009-04-26 21:01
0

# 5  Har du en stor mortel då? Jag har små mortlar är ok att mortla frön i dem med, men kan bara ta lite mängd åt gången..jag tycker det går alldeles utmärkt med min senapskula…men smaken som baken…

U R us

dolfen
2009-04-26 21:15
0

Gissar att det är en normalstor mortel. Skulle behöva en mer ergonomisk "stöt" (eller vad det heter).

Ca 2-3 omgångar får jag väl mortla (ej stöta utan mala runt) fröinnehållet i en påse.

Jag ska mäta "gropen" vid tillfälle.

Halvdansken
2009-04-27 19:28
0

Lite, lite ättika, ett korkmått eller vad man säger (korken på flaskan, alltså). Det avvägs med sockert (ca en dessertsked), förmodligen är detta en skånsk/dansk variant. Världens godaste.

Den brukar vara färdig när tårarna rinner så man inte ser nåt Glad

Hatar cancer och älskar vårlökar.

dolfen
2009-04-27 19:46
0

Själv gör jag en dijonvariant. (Väldigt lite socker.)

Intressant att det smakar för jäkligt när man precis har rört ihop det. Men efter någon timme börjar det att smaka godare. Glad

Det är väl något kemiskt som händer!?

#6 - Morteln rymmer 4 dl.

Bjornen
2009-04-27 20:07
0

Senapssmaken uppkommer när vatten tillsätts.

dolfen
2009-04-27 20:40
0

Vad händer när senaps-blandningen "mognar"?

Bjornen
2009-04-27 20:43
0

Är det inte de vattenlösliga aromämnena som frigörs då ?

dolfen
2009-04-27 20:56
0

Ok. Senapssmaken (aromämnena) börjar att frigöra sig när vatten tillsätts.

Köpe-dijon innehåller "surhetsreglerande medel".

Kan det vara så att ph-värdet ändras också?