Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3964 ggr
dolfen
0

Balkong-vinter-överlevare i zon 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyligen skulle jag tömma balkonglådan som jag förra året hade gräslök i. Trodde den inte klarat vintern.

Trodde även att plasten i balkonglådan hade förstörts. Men den går att odla i i år också. Glad

Det hade börjat komma upp grönt. (Se bild.) Förvånad

Jag hade inte täckt eller så, bara satt den på golvet, lite åt väggen. Har "tak" över balkongen.

Nu undrar jag ju:

Vilka fler växter överlever lika bra som min gräslök bevisligen gjort på min balkong?

(Jag får ju bättra på jorden. Men slipper så i år iaf.)

(Jag har aldrig försökt att övervintra något på balkong tidigare.)

Bjornen
0

Gräslöken klarar sig mycket bra även i zon 6. Det största problemet på balkonger är att det blir för torrt och därför torkar växterna bort men växter som är anpassade för torra lägen brukar klara sig bäst. En del apina växter klarar sig bättre på en torr balkong än i rabatt.

elize-l
0

Jag har haft ettårig hängnejlika i krukor 2 år. Ska bli kul att se om dom kommer i år igen. Det stod ettårig när jag köpte dom =)

flaxss
0

vad vill du ha på din balkong? ätbart eller inte? buskar eller perenner?

detta har jag på min balkong och övervintrar också, balkong i zon 3-4.

Rosmarin, Lager, Fikon, Rosor, Schersmin, Deutzia, Kiwi, Lavendel, Frilandshibiskus, Fläder, Trollhassel, Lönn, Aucuba, Skimmia, Klematis, Eucalyptus, Salvia, Buddleja, Blåregn, Vinranka, Ginst m.m.

likaså alla perenner jag har övervintrar på balkongen, har både vanliga och ovanliga perenner. allt från vanlig akleja till ovanliga hög alpinaväxter till känsliga orkideerer.

när det är som kallast så placerar jag allt intill väggen och så täcker jag med grön vinterväv och bubbelplats.

det finns ju ingen garanti att det överlever, men det mesta brukar hos mig göra det. och torkan är inget problem hos mig har syd/öst läge. det finsn knep mot det också.

dolfen
0

I första hand tänkte jag på sådant som övervintrade lika bra som gräslöken som inte behövdes täckas.

Alpina växter: Jag har väl någon gång funderat på att ha en "kruka" med t.ex snödroppar och någon/några andra lökväxter. Men jag trodde inte att de klarade sig i kruka över vintern. Så det har inte blivit av.

Jag kikade som hastigast på en sida om alpina växter. Intressant! Tåls att fundera på.

Intressant med hibiscus, ros och clematis. En salvia vore inte heller fel.

Hmm Rynkar på näsan Jag slängde några kiwis i höstas som jag drog upp från frön förra året.

Jag har funderat på en låda med isolering i, som man kan ha krukor stående på under säsongen. Sedan lägga ner dem i lådan över vintern. Jag vill att övervintringen ska funka enkelt.

Tack för tipsen. Nu har jag fått lite att klura på. Glad

Bjornen
0

Hängnejlika är normalt fleråriga och förr var de vanliga krukväxter som kunde bli mycket gamla. De kan även övervinra utomhus men är långt ifrån säkra där och värsta fienden är vinterfukten som dödar de svaga rothalsen/rorbörjan.

flaxss
0

jag har flera olika lökväxter som övervintrar på balkongen. men ska jag skriva upp alla perenner som övervintrar på min balkong b lir det ett JÄTTE långt inlägg.men alla vanliga övervintrar utan skydd.

jag använder inte låda för jag vill gärna komma åt och kolla till dom och så. jag tycker det är enkelt att bara placera dom nära väggen och sedan täcka dom med något. annars klarar sig alla vanliga växter utan skydd. exmepel av dom jag skrev upp är det endast Fikon, Lager, Rosmarin, Blåregn, kiwi som inte klarar sig utan skydd i sådan kall zon. men resten av buskarna jag skrev upp har klarart 2vintrar utan skydd. i zon 1 är det ju också mildare. kom på att jag har också en Rönnsumak i kruka som aldrig får vinterskydd.

dolfen
0

Jag hade mest planer för en clematis, men så nappade jag på ett ros-erbjudande.

Clematis-planerna är inte avslutade. Flört