Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 5596 ggr
Saralill
0

Solrosor utan framgång

Hej hopp!

Sådde solroser förra söndagen och trodde att det skulle vara lätt att förså dessa inne. De har alltså fått gro nu en hel vecka och jag har bara fått två små plantor? Vad har jag gjort för fel?

Jag har haft dem i ett mini växthus av plast och fuktigt hela tiden..

Hoppas någon har tips och råd

Cristine
0

Det är svårt att säga. Själv har jag mina rabatter fulla med solrosor som jag får rensa bort och det är fåglarna som sår dem. Kanske står dom för fuktigt. Hos mej växer dom mest där det är torrt. Hoppas någon kan råda dej bättre än jag.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Saralill
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu har det kommit upp tio plantor av 18, kanske var jag bara för otålig! Små knubbiga bebisplantor är det :)

Hur stora ska de vara innan man sätter ut dem? Och om jag vill sätta en eller två i krukor hur stora krukor ska jag då använda?

Gentle
0

Dem bör inte vara för stora dem går lätt av då,plantera ut dem så fort du kan ,om en till kanske två veckor.Storleken på krukorna vet jag facktiskt inte det beror nog på hur stora du vill att dem ska bli.Med bra jord och utrymme att växa på kan dem bli väldigt stora och vackra. Lycka till :)

Bjornen
0

Det bör ha kommit två riktiga blad (förutom hjärtbladen)  innan man planterar om växter och plantera bara en och en i krukan. Sätt hellre någon kruka som reserv med flera plantor men sätt dem ändå en och en.

SannaHolmgren
0

Det är ganska gott att lägga groddarna på smörgåsen. Om ni måste rensa bort dem.

Ahnna
0

Mina solrosor var jag tvungen att skola om rätt tidigt, eftersom de "slog i taket" på miniväxthuset! Nu är de ca 20 cm långa och trots att de står i ca 15-20 cm djupa krukor så tror jag att de är på väg att "nå botten". Så jag ska försöka plantera ut de längsta plantorna snart och se om de överlever.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

koko
0

Det här inlägget är gammalt, men jag hoppar på tåget igen.

Jag har oxå förodlat solrosor hemma i krukor på solig plats, men det går ganska trögt tycker jag!

Kanske gör jag något fel eftersom jag inte brukar ha "tur" med solrosor, de blir i bästa fall ganska små, 50 cm höga med ganska små blommor. Trist! Men då har jag sått på friland. Därför jag vill förgro detta året och vill verkligen att de ska ta sig och bli jättestora!

Några tips på hur de ska stå, vattning och ev. gödsling? Jag har en odlingslott med lerjord i södra Skåne.

Har fått till hjärtblad plus ett set med blad till, när sätter jag ut dem? Har stora kaninproblem på lotten!

Ahnna
0

Mina solrosor som jag sådde förra året tog sig jättebra i helt vanlig såjord och pluggbox. Jag vattnade så att de var fuktiga men inte blöta.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Det finns ett otal sorter av solrosor och en del bildar bara låga plantor med små blommor och andra kan bli 4 meter höga med stora blommor. Välj sort efter hur du vill ha dem. Solros tål  frost efter avhärdning. För att få stora plantor krävs rätt sort och mycket o gödsel.

Tilda-T
0

Om man tar frön från fåglarna kan man räkna med att det är sorter som ger rikligt med nya frön?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

SannaHolmgren
0

10# Mina fågelfrön brukar bli ca 30 - 60cm höga små söta solrosor. Någon ibland har blivit dryga metern.

Tilda-T
0

Man kan alltså räkna med att det är frågan om låga sorter , undrar om man kan sätta dom tätare än dom stora 3meterssorterna?

jjboy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni kan väl registrera er på en solrostävling som finns på hemsidan www.solrostavling.se och jämföra er med med en massa andra solrosodlare.

Det kostar inget och man kan vinna fina priser.

/J

koko
0

Ehm.. solros tävling? kan ju kanske tävla i kategorin "spinkigaste planta"?

Skämt å sido, nu funderar jag på om mina uppstickare står FÖR varmt på balkonglåda i säderläge. En ser nästan lite bränd ut i kanten…

Bjornen
0

Solrosfrön för fåglarna är sorter med låga planntor och ganska små blommor. De är ju anpassade för odling på åkrar och skördetröskor.

Tilda-T
0

Okej då vet jag!

Jennix
0

Jag brukar lägga frön i vatten tills dom groddar, och sen planterar i jord. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Bjornen
0

Det är lite farligt med stöpning av solrosfrö. De kan lätt dö.