Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4672 ggr
Geminine
0

Vända eller inte vända på krukan?

Jag har alltid vänt på blomkrukorna när blommorna börjar sukta åt fönstret men nu har min man hört att man inte ska göra det för att det tar så mkt krafter från växten så att blommorna ramlar av. Är det sant?

hellah
0

Jag vänder också på dem, men inte när de har knoppar. Särskilt inte hibiskus.

Bjornen
0

Ljuset påverkar tillväxten och växten växer mera på solsidan än skuggsidan. Vid vändning innebär att tillväxten ökar på gamla skuggsidan och växter med känsliga blomstjälkar kan den förändrade tillväxten innebära att blomknoppen faller av. Hibiskus tillhör en av de känsligaste knopparna. Men även andra växter kan få knoppfall av vändning i knoppstadiet.

Branneli
0

Vissa växter orkar inte med att man vänder på dem, speciellt inte när det finns knoppar….då behövs energin till knopparna.

Bjornen
0

Det är inte energin som avgör om de ska tappa knopparna utan ojämn tillväxt i "knoppskaftet" eller nederdelen av knoppen som gör att knoppen kan falla av. Före vändningen så tillväxter ena sidan mera än den andra och när sedan man vänder plantan så ökar tillväxten på andra sidan av knoppfästet och det gör att viss växter kan toppa knoppen. Knoppens vinkel blir då annorlunda och den kan brytas av. En knopp som hänger ner kan nästan bli att häng uppåt i stället.