Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4355 ggr
ikna
0

blomstertobak eller petunia?

Jag har förväxlat några av mina nyuppkomna plantor av tobak och petunia. Är de lika när de är små? Någon som har en bild på någon av dem?

Åsa S
0

De ser väldigt lika ut då de gror och i början men sedan blir ju utseendet mer olika så det syns längre fram då de växer vilken som är vilken och de skolas ju en och en i krukor båda och i ungefär lika stora krukor så skötseln medans de är små är ju lika.

ikna
0
ikna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller detta?

Tobaken som jag sått ska bli hög, så jag kommer så klart att se skillnaden senare, men skulle vilja veta redan nu.

dolfen
0

Jag gissar att #2 är tobak.

Det var några år sedan jag odlade tobak, men tycker mig känna igen bladen.

Tilda-T
0

1:an ser ut som en petunia

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

kickboard
0

# 2 är tobak, för det är kraftigare plantor och blir som en rosett ganska snabbt. Mera lättodlade än petunia som har gängligare växtsätt.

[Asta]
0

Jag gick och kikade på mina tobaksplantor och tycker absolut de är mest lika bilden i #3

Bjornen
0

Första bilden är utan tvekan petunia och jag gissar på någon sort av grandiflora (storblommig) och det andra är någon tobakssort och gissningsvis narcisstobak.

ikna
0

Tack för era svar, det ser ut som om jag har gissat alldeles rätt!

[bejan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

detta är en bild på en röd tobak (som doftar underbart) tycker nog att bilden på #2 liknar tobak.  Obestämd jag kan ha fel men att min planta är tobak VET jag

[Asta]
0

Jag kan visa mina tobaksplantor också. Det är just det där att de är lite glesare än växten i #2. Växer lite yvigare på något sätt.

Den första bilden är lite lägre tobak. Skall bli rosa och lila tror jag.

Blomstertobak 1 by you.

Den här bilden visar hög tobak. Om jag inte blandade ihop dem efter att jag omskolade dem.

Blomstertobak2 by you.