Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 8733 ggr
Ahnna
0

Planteringsfrågor för häckplantor

Frågor, frågor…

Mina avenbokplantor kommer om några dagar och jag har därför grävt ett dike längs hela tomtgränsen där häcken ska stå. Men hur djupt bör diket vara och hur brett?

Jag har lerjord blandad med sand och stora stenar, vilket brukar leda till att några växter ruttnar varje vinter. (Det blir stående vatten där det är som lerigast.) Är det nån vits att lägga grus i botten på häckdiket så att det blir schysst dränering där?

Jag har läst att avenbok trivs i kalkrik jord. Om det stämmer, behöver jag tillföra kalk eller låter det troligt att min stenrika jord har tillräckligt med kalk? Sanden är ibland rätt röd så jag misstänker att det är en del järn i jorden och troligen andra grejer också. (Nyligen var det nåt malmgruveföretag som ansökte om tillstånd att ta jordprover i skogen runt min tomt.)

På en plantskola jag besökte för ett par år sen rekommenderade ägaren att man lägger ut en såndär slang med hål i och låter vattnet rinna någon timme per dag för att vattna de nya häckplantorna ordentligt. Låter det vettigt eller onödigt?

Jag bor i zon 4 och häcken ska stå mot norrsidan på tomten. Eftersom avenbok tål upp till zon 4 (eller?) så funderade jag på om det finns nåt jag kan göra på vintern/våren för att försäkra mig om att plantorna kommer överleva om det blir extra kallt eller blött?

Hoppas någon har bra svar! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Avenbok är ett värmeälskande träd som trivs i sol och halvskugga md väldränerad jord. För att förbättra dränering och värme i jorden är det bra med grus gärna tillsammans med små stenar.  Inte långt från dig i Gysinge finns de norligaste självföryngringarna av avenbok. Jag har sett plantor på någon av holmarna efter turistvägen genom Gysinge.

Ahnna
0

Vad bra! Häcken kommer stå i mer eller mindre full sol hela dagen, eftersom min tomt är öppen från norr till söder där häcken blir planterad. Så den kommer definitivt få värme dagtid.

Undrar fortfarande över planteringsdjup och kalk?

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Plantorna ska stå på samma djup som tidigare, inte djupare, Jag tror inte kalkbehovet är så stort men kalkhaltig jord förbättrar härdigheten en zon.

Ahnna
1

#3 "Som tidigare", vad är det? Oskyldig De är barrotade när de kommer.

Alltså, ska jag gräva djupare än 50 cm eller är det onödigt?

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Även om de är barrotade så syns det hur djupt de har stått tidigare.

SaJo123
0

Vi grävde ett dike för våra barrotade måbär för två veckor sedan. Fick rådet att gräva 40 X 40 cm. Vi har jättemycket sten, sand mm i jorden så det var jobbigt. Fyllde på med torv och den uppgrävda jorden och gjorde en välling i botten av fåran och så fyllde vi på med

Ahnna
0

#5 Kruxet är att plantorna inte har kommit än och jag måste gräva klart diket innan, för dagen de kommer åker jag bort och mina föräldrar ska plantera. De vill inte behöva gräva och mickla med dräneringsgrus och sånt, så det ska jag försöka fixa så gott det går innan de kommer.

#6 Så har jag också! Skrikandes Grässvålen var väl en baggis att få bort, men sen är det bara sten, rötter (från ett träd som är nerhugget) lera och sand blandat. Man blir less innan man ens börjat gräva!

www.stuteriprecious.se

Tilda-T
0

Får jag ställa en kanske dum fråga, varför gräver man ett helt dike?

När jag satte min oxbärhäck för några år sedan gjorde jag bara planteringsgropar just där plantan ska vara.

Min häck blev fin och tog sig bra, jag lämnade en ½ meter mellan varje planta. Känns som att det skulle bli mindre med grävning om man bara gjorde en grop till varje planta.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ahnna
0

#8 Dels för att jordförbättra längs hela raden. Dels för att plantorna inte har kommit än och jag inte vet hur stora de är och hur tätt de behöver planteras. (3 eller 4 per meter beroende på hur stora de är.) Dels för att slippa mäta och ska man gräva en 40 cm djup grop så blir den rätt bred också och i slutändan blir det mer eller mindre ett dike i alla fall om det är 3-4 gropar per meter.

Därför! Glad

www.stuteriprecious.se

Tilda-T
0

Ok, då förstår jag, du måste ha slitit nå så infernaliskt , hoppas att häcken blir superfin!!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
0

Avenbok bör kunna planteras med snarare knappt 3 plantor per meter än över 3 plantor per meter. Normalt när man beställer plantor så väljer man en viss storlek och det brukar vara 30-50 eller 50-80 som säljs barrotade. Större storlekar säljs oftast i klump eller kruka.