Grönsaker på Balkong
Hej undrar om någon kan tipsa om man kan odla någon form av spenat på Balkong låter kanske lite dumt men skulle vilja försöka eftersom jag just nu äter en massa av den varan

Spenat är ju en långdagsväxt och blommar efter långa sommarnätter. Kan dock odlas tidigt på våren och sen sommar (efter 15/7). Alternativen är mangold och rankspenat (nyzeeländsk spenat). Mangold är ju en tvåårig växt och blommar året efter sådd. Rankspenat är en ganska senväxande art i början och frostkänslig som i och för sig är flerårig men knappast övervintringsduglig i Sverige.
Tack för information alltid kul att lära nytt kanske skulle man testa får se………..
Vad betyder det att mangold är en tvåårig växt? Kan man inte plocka av den första året ?
En tvåårig växt blir bara blad första året och blommar andra året (alla mangoldsorter övervintrar dock ej i sverige). Så när det gäller mangold så kan du skörda första året för det är ju bladen man skördar.

Räkna inte med att mangold övervintrar och bladen skördas då bara första året. Om den skulle övervintra så finns bara skördedugliga blad under den tidiga våren. För mig i min zon är det mycket ovanligt att någon mangoldplanta övervintrar. Några sorter bildar lätt stocklöpare (bildar blomställning första året) och bör då sås sent (juni) för att undvika det.

Räkna inte med att mangold övervintrar och bladen skördas då bara första året. Om den skulle övervintra så finns bara skördedugliga blad under den tidiga våren. För mig i min zon är det mycket ovanligt att någon mangoldplanta övervintrar. Några sorter bildar lätt stocklöpare (bildar blomställning första året) och bör då sås sent (juni) för att undvika det.