Hur får man bort grönmossa på stenar
På vår tomt finns det många stenar. Genom åren har de blivit alldeles gröna av mossa. Den är svårt att riva bort , har kämpat idag så fingrarna "blöder",det går lätt att ta bort när det finns lite jord under men annars sitter den som berg. Önskade det fanns något medel att hälla över stenarna så mossan dör, och som inte skadar mina växter i rabatterna.
Högtryckstvätt funkar ej.
Tacksam för tips.

Är inte mossa på stenar väldigt vackert, behåll den och se den som ett naturligt inslag i din trädgård!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Håller med #1, mossa är fint. Som den bioolog jag är skulle jag ha tagit reda på vilken mossa det var också, så man hade kunant sätta upp en namnskylt (då ser det planerat ut också
)
Men om du nu vill ha bort mossan skulle jag vilja veta vart i trädgården stenarna ligger. Ligger dom skuggigt eller ligger dom soligt?
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Jag tror att du har lavar på stenarna som är oerhört fint och det dröjer en mängd år innan en "ny" sten får sin fina patina. Oavsett det är mossa eller lavar så ska du vara rädd om det och plantera växter som blir en fin kombination istället. Man ska anpassa sig efter naturen och inte tvärs om.
Mossa trivs ju bäst i lite skuggigt läge och många lavar trivs bättre i soligt läge.

Får jag se en bild så kan jag snabbt säga omd et är mossa eller lav.
#3 det beror lite på vilken mossart det är, det finns vissa mossor somt rivs bra i slen också (fast de flesta är som du säger skugglevande)
//Olle

Jag kan hålla med om att mossa är fint på vissa ställen, tex har vi en gammal stenmur som bitvis är helt grön, skulle aldrig komma på tanken att ta bort mossan där. Men stenarna i våra land har så fina färger och mönster, där skulle de vara vackrare än mossan. Det är inga stora stenar utan platta som gör sej bra i mina stenpartiland. Stenarna ligger i halvskugga dvs antingen för eller eftermiddagssol.
Får väl tacka och ta åt mej av råden och försöka se på mossan med andra ögon.

Massa mossa, ser ut att vara cypressfläta (Hypnum cupressiforme), en mossart som gärna lever på bland annat sten i både soliga och skuggiga lägen. Den förstår jag är svår att ta bort.
//Olle

Tack Olle för det svaret.