Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 11771 ggr
lislena
2009-03-01 00:26
0

RABARBER!

Jag fick en planta av rabarber förra året. Från en moderplanta. Jag grävde ner den och den hade några små blad men som sen vissna ner. Den orka inte växa något alls. Så jag undrar kan den växa till sig i år? Eller kan den vara död…

Åsa S
2009-03-01 00:37
0

Den lär dyka upp igen rabarber brukar vara en seglivad växt som man inte tar död på i första taget.

När du ser var den kommer upp på våren mylla ner generöst med kogödsel runt den + se till så den har vatten från våren och sedan hela odlingssäsongen så kommer den såsmåningom att växa och bli stor. Vissa rabarbersorter kan vara lite tröga i starten men efter några år brukar man ha en planta som man kan skörda en hel del ifrån.

Bjornen
2009-03-01 09:32
0

Om plantan inte har etablerat sig ordentligt är det bättre att vänta ett tag med gödslingen. För riklig gödsling kan skada svaga rotsystem. Rabarber vill ha mycket gödsel men kanske inte i början.

Åsa S
2009-03-01 09:47
0

Kogödsel i påse är mera som välgödslad plantjord/jordförbättring den innehåller inte så mycket gödning så den brukar funka bra att använda även till lite yngre plantor.

lislena
2009-03-01 17:18
0

Okey det var några förslag. Kan jag ta vanlig planeringsjord först då, och senare med kogödsel…svårt det här…för något måste jag väl ge den..lite fräch ny jord på våren…runt omkring den,,,

lislena
2009-03-01 17:19
0

Skönt att höra att den kan ta sig iallafall, jag trodde den var död…

Branneli
2009-04-18 22:57
0

Rabarber är sega, inte lätt att ta död på….de kommer & förökar sig !!!!

kickboard
2009-04-18 23:19
0

Mitt problem är att de växer sig alltför stora och helt utan gödsel dessutom. Funderar på att ta bort dem helt, om det ens går.

Branneli
2009-04-18 23:23
0

vi delar på dem, skänker till nära o kära……till dem som vill ha

flowergirl
2009-04-19 00:03
0

Det är något skumt med rabarber..jag hade också ett exemplar som inte riktigt ville sig ( blev lite sur på alla andras plantor som växte som ogräs och hade blad som parasoller ) medan min på sin höjd bjöd på några stjälkar som knappt räckte till en paj Rynkar på näsan…så jag tog ett beslut helt enkelt å grävde upp den -inte lätt-  den var iallafall STOR under jorden!!hackade den i bitar och slängde den bland allt annat som inte heller hade nån lust att ta sig.

Och vad händer då? jo nu har jag massor av  små rabarber plantor som i princip växer ovan jord huller om buller och inte där jag hade tänkt direkt..lustigt, men nu får dom va där dom är och jag låtsas inte se dom men det lär räcka till mer än en paj i år i allafall.

Mvh Mia

Branneli
2009-04-19 00:18
0

fniss…..Flört

Tilda-T
2009-04-19 09:51
0

Det är det här som är så facinerande med allt som växer att rätt vad det är så lyckas man pricka rätt!

Jag hade några irisar som absolut inte ville bli något så jag grävde upp dom och kastade alltihop på kasa!

Nu för tiden har dom spridit sig alldeles själv och är jättefina i utkanten av min skräphög, så okej då ni får väl bo där då!!!Skrattande

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

lislena
2009-04-19 17:09
0

Jag har tittat till min rabarber. Jag kände i jorden att det var något hårt där i gropen där rabarbern sitter…så det kanske kommer något snart….bara att man ser att det är liv i det, det skulle göra mig glad…så det är bara att vänta och se…..

Bjornen
2009-04-20 10:33
0

Sätt en svart plasthink över plantorna så utvecklas bladen fortare och de blir särskilt spröda då de utvecklas i mörker.

Hovgarden
2009-04-20 12:47
0

Jag hörde att den första rabarben är extra god, äter man stjälken då som vanligt och hur stopr ska den vara? Hemma har det börjat komma upp rabarber o landet :D

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Bjornen
2009-04-21 10:00
0

Det är ju stjälken man använder och ju spädare desto sprödare. Det gäller att väga mellan kvalite och kvantitet. Om det är unga plantor bör man vara försiktig och inte skörda för mycket i början.

Hovgarden
2009-04-21 12:37
0

#15 ja det var min andra fråga, hur mycket ska man spara så man inte tar för mycket?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

lislena
2009-04-21 20:58
0

Då ska jag ta en svart hink och sätta över min rabarber planta….Glad

Tack björnen!

Ann1
2009-04-21 23:46
0

Ska också prova svarta hinken tipset! Synd att jag inte läste detta innan jag var på rean på Silvan. Stod och tittade på en svart hink ju.

Tilda-T
2009-04-22 13:34
0

Det går bra med en röd eller blå eller gul eller … hink också!

Fast svart blir ju mörkast! Men lite hjälper dom andra färgerna också!FlörtDet blir lite som ett drivhus i alla fall!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ahnna
2009-04-23 13:01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett nästan 10 meter långt "streck" med rabarber i en av hästhagarna. Såhär års är det bara små, små röda knutar ovan jord, men om ett par månader kommer det bli stora parasoller! Jag vill inte ha dem, har inte gödslat eller brytt mig om dem alls sen jag flyttade in för snart 3 år sen, men de blir ändå gigantiska! (Hästarna gödslar kanske tillräckligt mycket på naturlig väg?) Att gräva upp dem hjälper inte, de kommer tillbaka.

Så alla ni som inte får liv i era rabarber får gärna komma hit och hämta! Skrattande Bifogar bild på "underverket".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se