Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 1241 ggr
Christina
0

Snart på TV

Ni missar väl inte att se på 'Gunnels gröna' som är ett så bra trädgårdsprogram. Den här gången presenteras två passionerade växtsamlare. Larz Danielsson och Peter Korn bor i varsin del av Sverige, men har samma passion. De vill ha växter som ingen annan har, och som knappt går att få tag på. Kl 20.00 på TV

Christina
0

Har just sett programmet som jag tyckte var väldigt roligt. Tänk att flytta ihop med kille som tar med sig 20.000 plantor till ert gemensamma hem!

beem
0

Ännu ett fantastiskt program i serien. Så imponerande samlingar killarna har.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Christina
0

Har du tagit hem plantor från en utlandsresa någon gång? Det enda jag försökt med var vild fuchsia från Irlands saltstänkta västkust. Men mina små skott som jag skyggt - och förmodligen olagligt - tog klarade sig inte.

Diana61
0

Jag måste erkänna att jag missar allt på svensk TV då jag ej ser på Svensk TV. Varför? för Svensk TV är kass tycker jag (min egen smak) så jag ser enbart på Engelsk TV (ej Amerikansk). Jag vet att jag borde kolla ibland på dessa Svenska trädgårds program, men det blir liksom ej av då jag har massor på Engelsk Tv att titta på. Men snart skall vi flytta in Boxer till vardagsrummet från mitt hobby rum, så då kanske det blir lättare att slå om till Svensk tv ibland.

Christina, Det är helt lagligt att ta in växter från länder innom EU.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Beck
0

Gunnels gröna är helt outstanding! Missar aldrig ett program! Det är så roligt att se att det finns så många trädgårdsintresserade människor ute i landet. Gröna rum var också bra, men det är väldigt roligt att Gunnel reser runt i landet och visar upp väldigt olika trädgårdar. Jag tycker dock att det borde finnas fler program om trädgård på tv, och då menar jag inte stylingprogram som gör om en trädgård på någon/några dagar.

Christina
0

#4 Jag klippte skott utan markägarens lov - det var det jag menade med olagligt. Men fuchsian fanns ju överallt så det var säkert OK.

#5 Javisst är det något speciellt med program som presenterar folk som lever med sin trädgård. Jobbar, testar, drömmer, lyckas och misslyckas.

bjorsa
0

Om man som mig missat alla avsnitten av gunnels gröna så kan man se dom igen här http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/navigation.jsp?d=58256

mvh/bjorsa

OlleA
0

Ja, Gunnels Gröna är verkligen ett fantastiskt bra program! Jag ser inte så mycket på TV annars, men onsdagen har blivit veckans TV-kväll för mig, när det både är Gunnels Gröna och Mitt i Naturen. Jag har även besökt Peter Korn ett par gånger och sett hans fantastiska trädgård "live". Han har alltid spännande projekt att berätta om, inte minst det 60 meter långa handgrävda "diket" som ska bli kul att se när det blir färdigt. Larz Danielsson verkar också vara en rolig trädgårdstok som jag hoppas kunna besöka om jag har vägarna upp till Jämtland någon gång. Jag ser fram emot kvällens avsnitt om "humlesurr och fjärilsfladder" som hör till det jag älskar mest i min vilda trädgård!

#3 Jag kan inte låta bli att smyga ner lite frön i fickorna när jag är ute och reser i exotiska länder. På mina fönsterbrädor har jag nu sådana växter från Madagaskar och Brasilien. Däremot blev det inget av de små rotknölarna jag smög hem från Kina i våras, där det tyvärr inte var frösäsong då…

Olle