Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5851 ggr
pyromanen
0

Fuchsia just nu, vad göra

Har fortfarande mina fuchisor på glasverandan. Det är ingen värme, men än har det varit så mildt att det precis legat runt 0-grader. Än lever de altså, fast de är fula, tappat en massa blad. De är rejält stora, två av dom är häng-varianter och hänger nästan 2 meter. Har ingen bra plats åt dom (förstår att ljust, svalt men frostfritt vore idéalet). Det som finns är uppvärmt hus med torr luft och element under fönstren, verandan där det kommer att frysa snart och en jordkällare där det är frostfritt men kolmörkt. Någon som har ett bra förslag till vad jag gör med mina stackars fuchksior?

Bjornen
0

Fuchsia kan övervintras som vanlig krukväxt och behöver inge vilotid, men de ska då stå ljust och regelbunden vattning. De kan också vila och stå i en jordkällare och ev. vattnas någon gång och tas fram till våren. Fuchsia får ine torka ut för mycket. Om de ändå har torkat ur för mycket kan dränkning rädda plantor och de skjuter nya skott från roten.

Tilda-T
0

Jag skulle genast klippa ner dom till stubb och ställa dom i jordkällaren och se till att dom får en liten skvätt vatten en gång i månaden i väntan på att verandan blir tillräckligt varm igen!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

pyromanen
0

Tack för tipsen!  Förra vintern hade jag dom inne i svalaste rummets fönster, men nu är de så stora att det inte finns en chans att få plats med dom, så det får bli Tilda-Ts råd genast imorgon :_)

flaxss
0

det är fel att säga att dom ''inte'' behöver vila. för det behöver dom.

bästa är om man kan förvara dom mörkt och svalt ca +1c +5c. men även extra ljus och ca +10c +15c går att förvara dom i.

jag hade istället ''inte klippt'' dom ( risk att dom ruttnar i jordkällaren). utan bara satt ner dom i källaren utan att klippa och sedan ta fram dom igen när du kan.

Bjornen
0

Där fuchsia växa naturligt går de i en svagare växtfas men tappar normalt inte bladen. Att de överhuvudtaget tål att tappa bladen är en överlevadsstrategi för att klara extrema förhållanden (extrem torka, insektsskador o.dyl.). Detta bevisar att de inte behöver en viloperiod men våra vintrar är onormalt varma och ljussvaga så att om de uppfattar det som en viloperiod kan man låta dem vila ett längre tag hellre än att utsätta dem för flera perioder av extrema förhållanden som kan utarma plantorna.

Om vi går tillbaks till början av 1900-talet lät man aldrig en fuchsia gå i vila utan de användes som krukväxter året om. Möjligen sattes de gamla plantorna ut under sommaren och nya sticklingar togs och de gamla plantor förblev ute där de fick dö bort. Nu var det dt mest de äldre sorterna som fanns men även de moderna sorterna började komma. Det gällde samma förhållanden med pelargoner. 

Före centralvärmens intåg fanns inte den jämna temperaturen som vi har idag. Ofta var nattemperaturen mycket lägre och det fanns ibland frostrisk i fönstren. Ofta fanns också flera rum som hade låga temperaturer hela vintern som många gånger motsvarade våra källare eller förrådsutrymmen. Varken pelargon eller fuchsia tappade normalt bladen under vintern om inte de frös. De fick stå kvar i fönstren och vattnades sparsamt men de kunde ge en del blommor även under vintern. Jag uppfattar inte det som någon viloperiod      eftersom de fortfarande har en liten tillväxt om än liten. 

Både fuchsia och pelargon klarar utan vidare att stå i våra centraluppvärmda hus även under vintern. De måste då ha rgelbunden vattning och ska stå ljust och inte ges någon näring för att inte stimulera någon större tillväxt. Fuchsia är ju en skogsväxt och behöver inte så extremt ljust men våra vinterdagar är extremt ljusfattiga.

pyromanen
0

På samma veranda har jag ett 15-tal pelargoner också. De är gröna o fina än och har ganska mycket blommor också. En v varje sort har jag sparat "inne i värmen" för att ha som mamma för sticklingar till våren. Fler får inte plats inne. hade tänkt slänga övriga 15.. men skulle det funka även för pelargonerna att klippa ner dom o ha dom i jordkällaren? Förstår att det inte är växternas naturliga miljö, men om alternativet är att kasta dom…

Bjornen
0

Både fuchsia och pelargoner kan överleva bra i en jordkällare. Ovanligare sorter av pelargon mår dåligt vid vinterförvaring mörkt. Undvik att klippa ner dem utan klipp dem på våren istället. Endast justering till lagom förvaringsstorlek vill jag rekommendera eftersom topparna oftast skadas under vintern.

flaxss
0

som sagt fuchsia behöver vintervila så är det.

att ha dom i rumsvärme är inte att rekomendera dels får dom långa bleka vinterskott och tvingas blomma i en dålig miljö och får garanterat bladlöss vintern igenom.

odlar man mycket fuchsia som jag gör så ser man på många arter att dom får gula blad LÅNGT innan kylan kommer. redan i sept-okt får en del av mina gula blad som trillar av. precis som våra egna träd. medan andra mest hybriderna förblir gröna ÄVEN om dom fryser så behåller dom bladen och kommer inte tappa dom även om dom fryser.

pyromanen
0

Nu är alla i jordkällaren, både fuchsior och pelargoner. Återkommer till våren.. tack för svaren.

pyromanen
0

Tog in dom på verandan igen för 2 veckor sedan.. mina helt nerklippta fuchsior som stått i jordkällaren sedan mitten på december, och 11 av 12 har gröna knoppar nu, så de verkar ha överlevt (utom möjligen en)!  Glad

[Asta]
0

Har själv planterat om mina (alla mina treGlad) och har dem i ett källarfönster (ouppvärmd källare) - där börjar det också komma gröna knoppar. Inklusive blomknoppar, får se om de orkar behålla dem.

Joline
0

Hur låga temperaturer kan fuxior klara?

Bjornen
0

Våra vanliga fuchsia tål normalt inte frost. Förvedade stjälkar klarar någon liten frost. Rotsystemet klarar ännu mera genom att det dröjer innan rötterna nås av frosten.

Riktigt torra plantor med förvedade stjälkar är inte så känsliga. Men räkna med frostfritt och skulle det misslyckas någon natt så kanske de överleva men chansa inte i onödan.

Häckfuchsia är härdigare och kan odlas som buske i sydligaste delarna av vårt land i zon 1-2, men bör nog täckas i alla fall om det blir en sträng vinter och i alla fall skyddas mot vinterväta.

Ann1
0

Min fina fuchsia stod inpaketerad på balkongen. Den ser inge glad ut…

Bjornen
0

Försök att dränka krukorna och finns det liv i rötterna kan de skjuta nya skott om rotsystemet blir ordentligt genomfuktad.

[Asta]
0

Jag har en fuchsiabok där det står att om den ser mer eller mindre död ut så kan man skrapa lite med en nagel på stammen nära jorden och om det finns liv så är det grönt därunder. Är det grönt kommer den att skjuta skott nerifrån enligt boken. Där står faktiskt också att man ska vara väldigt försiktig med vatten på fuchsia som vilat över vintern.

Jag har ställt ut mina fuchsia nu - tar in dem om det är risk för frost - står nära väggen på vår ej inglasade veranda. Det är nästan kallare i vår källare än utomhus just nu.

Ann1
0

Tack för tips. Nu ska krukan få bada,.

Bjornen
0

Att skrapa på stjälken kan innebära att de skadas ännu mera. Även om allt ovan jord är dött kan de skjuta nytt från rötternna. Den vanlgaste orsaken att fuchsia synes vara död är att den stått för torrt. Om jorden är torr går det inte att vattna upp den utan vattnet rinner innanför krukan och ut. Om man dränker hela krukan och låter den ligga tills det slutat bubbla då blir jorden genomfuktad. Efter vattenbadet på högst någon timme bör de hållas torrt så att jorden förblir lagom fuktad och inte mera.

[Asta]
0

Bjornen - jag ifrågasätter inte på något sätt dina kunskaper. Men i min bok om fuchsior står det faktiskt så här.

"Om man är osäker på om plantan lever kan man skrapa lite lätt med nageln på en tjockare del av veden. Är det grönt och friskt under lever plantan fortfarande. Är det brunt och torrt och grenar lätt bryts av kan den ha dött. Ge inte upp för snabbt. Det händer ofta att nya skott skjuter upp vid basen av den till synes döda plantan. Då är det bara att tabort de döda och torra grenarna och låta de nya skotten växa upp."

Och jag tror att den som skrivit den boken också har ganska bra koll så det finns förmodligen olika åsikter. Själv har jag inte hållit på tillräckligt länge för att ha någon egen.

Bjornen
0

Jo visst kan man göra som det står i boken men om det är bara lite grönt vid basen så kan skrapande minska risken för plantans överlevande. Skrapande är också  en påfrestning för växten som måste reparera skadan och är livsgnistan liten så kan det vara avgörande för liv eller död. Det jag menar är att försök först och undersök sedan. Den där brådskan eller exakt vetskap är inte bra utan man ska alltid hoppas på det bästa och ett försök kostar så lite möda så det kan vara värt ett försök. Om inte så lär man sig något nytt.

Ann1
0

Min är död! Stentorr. MEn jag har ju haft den nåt år.

Får köpa nytt….