Rosförslag
Hej
Jag ska precis bygga ett staket längs med tomtgränsen vid vårt hus. Innanför staketet hade jag tänkt plantera buskrosor. Buskrosorna är tänkt "välla" över kanten på staketet i bästa Engelska cottage stilen. Är det någon som har några bra förslag på Rosor som kan passa till detta? De får gärna vara remonterande och dofta mycket gärna rosa eller gula. Staketet är ca 14 meter långt så jag hoppas få plats med 4-5 plantor, kanske fler?
/Saga

Jag glömde skriva att jag bor i Zon 1

Om du ska ha en tät häck så hade jag nog satt minst en per meter.
Jag kör med engelska Rosor (Austin rosor). De finns i all värdens färger och höjder, remonterar och doftar. Kan dock inget om det här med zoner osv, så där får du själv ta reda på vad som passar om du bor i nåt annat än zon1.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upps…sorry, såg inte inlägget med zonen.

ah, tack för tipset om Austen rosorna. Jag ska ta och kolla upp det.

Vanliga vresrosor (Rosa rugosa) i olika sorter är billiga och säljs som häckplantor. Dessa har lång blomning från juli till november. Du behöver ju inte dem för sin härdighet men de fungerar ändå bra i södra Sverige. De är rotäkta och kan sprida sig själv. De odlades ju först i Danmark som sandbindare på sanddyner. Om man väljer häckplantor brukar man rekommender 2-3 plantor per meter.
I ditt klimat finns det så många sortar av Rosor att det är ingen ide att säga någon då jag kan mera om de som är härdiga i zon 5-6.

Mja… de där rosorna har blivit ett problem i Danmark nu, när de sprider sig som ogräs. Naturvårdare är fullständigt upprörda över att de fortfarande säljs på plantskolor, och de g¨r sitt bästa för att utrota dem.
Så jag är inte så glad för dem. Men växer gör de ju.

En av de största planterarna av vresrosor åtminstone i Sverige är Vägverket. Efter vägkanterna sprids den mycket bra.

Ja, det är möjligt, i Danmark har det blivit en pest.

Tack för råd och tips det blev dom här sorterna:
Alchymist
Dupounti
Gudhem
Maidens blusch
Ghislaine de feligonde
William Morris
Gertrud Jekyll
och Frylingsduft
Får hoppas att de kommer att trivas här nere:)

Hur många totalt?

De flesta av dem klarar också zon 6.

Halvdansken:
Totalt är det 13 Rosor. Jag har 2 maidens Blush, 3 william morris och 2 frylingsduft. Hon jag pratade med rekomdenderade att man skulle sätta William Morris lite tätare (40 cm) än de andra för att få mer volym.
Bjornen
Vad bra att de är lite härdiga. Ibland blir det ju lite tuffare vintrar här med även om det är i zon 1.