Vindruvor
Osäker på om jag skriver under rätt rubrik men hoppas på lite tips iaf.
Förra sommaren fick jag två vinrankor som jag planterade i vårt uterum (i en stor lår med jord, ca 5 x 1 x 1 meter) eftersom det var sorter som är anpassade för det. De gav ingen frukt det året. Eftersom jag är en total nybörjare vad gäller trädgård och sånt så visste jag inte att man skulle beskära vinrankorna så det gjorde jag inte.
Vad gör jag nu för att plantorna ska överleva och förhoppningsvis ge druvor? Plantorna är ganska höga (2 meter) och gula/torra och har massa gula/torra löv. Hoppas de inte har dött… :/
Vore också tacksam för tips på hur man ska ta hand om dem året runt. När vattna? Beskära? Och allt annat ni kan komma på :)

Normalt ger inte druvor någon skörd första året och det gäller ibland även andra året. Beskärning av druvor görs i december. DRuvor är mycket sena att grönska och i min zon 6 är det juni månad. I ett uterum gäller det ju att vattna dem rikligt och det gäller året runt om det är otjälad mark. Om det blir kallt under vintern ska det vattnas mycket rikligt under hösten. Vattning gäller hinkvis och inte mindre.