Nu har jag sått krukväxter!
Nu har jag sått krukväxter! vet att det tar lång tid för de att gro.. men tycker om att exprementera!
Så jag får väl bara vänta och se om det kommer nått
Har sått flasklilja och suckulenter.. det tar mellan 1-6månader innan dom gror.. tur jag har bra tålamod
Någon som provat detta??

Suckulenter bör helst sås i sand eller annan mycket poröst material ev. med något jord inblandad.

Spännande! Men varför tar det så lång tid?

Många bladväxter har ett mycket hårt fröskal som i vissa fall kan behöva behandlas med fil. svavelsyra eller kokhett vatten. Man bör dock veta vilken som är rätt metod annars kan fröet dö istället för att gro.
Lång grobarhet beror på att fröet har stor hållbarhet och kan därför vänta lång tid (hundratals år) på lämpliga förhållanden.
Kaktusfrön brukar dock gro ganska snabbt eftersom de normalt får skynda sig när regnet kommer.

#3 Aha, vad intressant! Det visste jag inte :)

Jag har sått i såjord blandat med sand..:)
Och håller tummara att det kommer nått!
Fotoblixar kan åxå väcka dem. då de e liknande åskblixtar!
Vandra i Ljus å Skönhet

#6 Va lustigt hade jag ingen aning om!
Inte så konstigt egentligen , Värme, Blixt å Vatten.
Många växter väntar på det!
Vandra i Ljus å Skönhet

Det där med blixt är nog bara fabler, men däremot kräver en del växter hög temperatur som motsvaras av skogseld. Våra vilda växter brandnäva och svedjenäva måste ha mer än 60 graders värme för att gro.
Ett antal växter gror bättre av ljus och det är klart en blixt är också ljus och kansske tränger ner hos frön som är täckta av jord.
Kokhett vatten och olika syror är metoder som snabbar på naturliga procsser och kan fungera som substitut.
Blixtar e inte fabler de tillhör verkligheten.
Vandra i Ljus å Skönhet

Jo men blixt som bryter fröets frövila är nog mera fabel än verklighet, men kan möjligen ha viss betydelse men knappast ensamt som frövilebrytare.
haha, oki!
Vandra i Ljus å Skönhet