Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 3046 ggr
bosse
0

Vår i bergen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår vandrade jag med mina grabbar och 2 libaneser i bergen på 2.000 meters nivån. Vi hade planerat att vandra ca 500 m lägre men pga av att det blev molnigt var vi tvungna att åka upp högre. Jag hittade denna växt i snön strax ovanför en bäck där den kommer ut ur berget. Bjornen kanske vet vad det är.

bosse
0

Här en annan gul blomma som blommade i snön. Jag glömde att fota den i närbild dock.

bosse
0

På klippan ovanför källan blommade några andra vackra blommor.

Bjornen
0

Första bilden liknar någon malörtsart. men det finns många olika att välja på.

bosse
0

Förutom gula eller vita prästkragsliknande blommor även denna vita blomma.

bosse
0

Och denna blå blomma.

bosse
0

Och nedanför källan hittade jag dessa blommor.

bosse
0

Och såhär såg dalen ut, när jag stod ovanför källan. Det är äppelträd i hela dalen.

Bjornen
0

#5 är aubretia som är en ganska vanlig stenpartiväxt men var vanligare förr. Det fins omkring 12 arter vildväxande och i trädgårdarna är det oftast någon korsning vi odlar.

bosse
0

Här simmar Toni i det 1 gradiga smältvattnet och Mathias ger goda råd. Han dök även i en andra gång några minuter senare. Vatten under 25C tycker jag är kallt, men när det är 70C i solen i öknen har jag inga större problem.

bosse
0

Bjornen, jag har vandrat mycket i bergen här, men aldrig sett den tidigare, fast jag har inte vandrat så ofta på våren. Jag trodde först att det var en barrväxt.

På vägen hem fotade jag dessa blommor på 1.400 meters nivån.

bosse
0

Och till sist dessa på samma nivå. Om ett par timmar ska vi åka ner på stranden och sola, samt äta och dricka lite gott. En dag uppe i snön och nästa dag på stranden - det är en av fördelarna med Libanon. En halv timme till en timme mellan skidliftarna och badstranden. Min hustru badade förra söndan, men inte jag. Man kan fråga sig vem som är viking i familjen.

Bosse

Bjornen
0

Den första är med säkerhet ingen barrväxt utan en flerårig ört eller möjligen halvbuske.

4 Arabis caucasica fagertrav, som också är en vanlig stenpartiväxt i Sverige.

5 Aubretia

6 Veronika ??

zachs
0

Vilken blomprakt!