Frö på postorder
Är det nån som vet var man kan köpa frö på postorder?
inte impecta har redan den katalogen, är nöjd med den men vill gärna ha mer att titta i nu så här på tidiga vårkanten.

kanske kan testa 'frö med posten'
och berätta hur det går med dom
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Graines Baumaux har en jättefin katalog med massor av bilder men själv handlar jag nog mest hos Runåbergs och de har inga glassiga bilder alls men de har bästa texten + odlingsbeskrivningar.
Även Jelitto har en ganska fin katalog med färgbilder ifall man är intresserad av att odla perenner

Köp från utländska kataloger kan medföra extra oväntade kostnader i form av tull och moms. Vissa frön kan vara förbjudna att införa till vårt land utan certifikat (tomat, paprika och kålväxter).
Handlar man inom EU tillkommer INTE en massa tull och moms, för sånt är handelshinder + det har aldrig varit några problem med att köpa tomatfröer och liknande från välrenomerade fröfirmor redan innan vi gick med i EU (ex. thompson och morgan shoppade jag hos långt innan vi gick med i EU). Det är i stort sett ingen skillnad att handla från en fröfirma i tyskland jämfört med att handla hos en i Sverige det är det som är tanken med fri handel inom EU, det är väl mest betalningarna som skiljer något.
Jelitto och Graines Beamaux är inga problem normalt sett att handla hos, Jelitto har t.o.m svenska såråd i katalogen.
Det finns t.o.m firmor inom EU med svenskt postgironummer för att underlätta med betalningar ex. rosenposten har svenskt postgironummer.

Större fröfirmor är det inga problem som reglerar moms och använder bara certiflerade fröer.
Men det kan bli problem med mindre fröfirmor som säljer via nätet, det gäller även firmor inom EU. Om fröna kommer från områden utanför EU är det mycket komplicerade bestämmelser som kan innebära höga kostnader och stoppade leveranser. Det förekommer företag inom EU som säljer fröna direkt från ett annat land. Det gäller särskilt nya EU-medlemmar i öster. Samma regler gäller även privata fröbyten över gränserna. Leveranser över 500 Sv. kronor utanför EU innebär alltid moms och avgifter. Frön av bl.a. tomat, paprika, kålväxter och gräsarter måste vara certifierade om de ska till Sverige från områden utanför EU. Privatimport blir extremt dyrt.
Trots fri handel inom EU är det ändå växter som inte får införas till vårt land. Importförbud av vissa vedartade växter gäller bl.a. Finland, Frankrike och Holland. Samma regler gäller även om du har plantan i fickan eller ej.
Alla restriktioner är för att hindra att olika sjukdomar eller skadedjur att komma in i vårt land.
Norge har hårdare införselregler även från Sverige, när det gäller frön och växter.
Jag brukar beställa på "Odla.nu" och har varit jättenöjd med både fröer och deras sticklingar.
/Maria

odla.nu tycker jag är bra

lillafiskaregatanstradgardsbutik.se har mycket att välja på!!!

Ok tack så mycket! Har beställt kataloger nu. Tycker alltid att det är roligare att sitta och titta i kataloger och bara drömma mig bort till den dagen jag själv har en egen gård och en stor trädgård.
DET var en lång webadress :)

Lillafiskaregatan är i Lund:) Där jag bor. Jennys fröer och sånt har lite annorlunda fröer.