Hur hjälpa gräsmattan nu?
Någon som har bra tips på hur man piggnar på gräsmattan inför sommaren? En del är lite mossig och en annan var blekgrön i somras men rätt ok.
Är det Stroller som gäller??

Alltid svårt att ge råd när jag inte vet var du bor. Vårt land är avlångt och det är stor skillnad hur man bör bettee sig om det gäller Skåne eller Haparanda.

Just det. Lund är det.

Bästa sättet är att gödsla gräsmattan med kvävegödselmedel och ev. göra så gräsmattan får mera ljus. Där du bor bör det nog gå att gödsla nu.
Mossan gör ju ingen skada utan kräver mindre arbete med klippning och medel för att ta bort mossan gör ju inte gräsmattan bättre. Den blir bara glesare och kräver kompletteringssådd.
Om det är tung och kompakt jord kan luftning göra att gräset trivs bättre och därefter kanske lite toppdress som bör ges tidigt på våren och lämpligen efter luftningen då gräset ändå blir rubbat. Kalkning kan också göra effekt men inte samtidigt med gödslingen.
Luftning, menar du då när man kör ner en högaffel eller liknande med jämna mellanrum i gräsmattan?
Min gräsmatta liknar mer ett stampat jordgolv med massor av mossa, tusensköna och andra vackra blommor samt en och annan grästova. Skulle ju hellre föredra en ren gräsmatta.
Jag ska nog följa ditt råd med luftning och toppdress därefter. När är det i så fall dags för kvävegödsel? (bor på falbygden).
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Högaffel eller särskilda luftningsredskap ger en syrerikare jord som är bra för växtrötterna och olika organismer. Om den är mycket kompakt kanske det behövs att fräsa upp ytan med jordfräs och så nytt gräs på åtminstone en del fläckor.
Gödsling kan göras när gräset har börjat växa. Om man använder konstgödsel så gödsla precis före regn eller på kvällen så dagg och dimma smälter gödseln. Gödsla aldrig när det är soligt och varmt. Konstgödsel kan bränna gräset och i viss mån även naturgödsel. Naturgödslet avdunstar dock och mycket av näring försvinner upp i luften.

Kan man slänga högödsel på gräsmatta?

Hönsgödsel…

Ja men lite försiktigt och gör det strax före regn eller åtminstone på kvällen.

Det finns gräsmattegödsel med mossborttagning. Nu har jag glömt vad den heter som jag använder…nån grön påse Oisis eller nåt. Den fungerar faktiskt, jag var väldigt skeptisk först.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag körde ner högaffel lite i mattan idag samt la lite hönsgödsel på. Glömde vattna dock.Har kalkat tidigare.
Nu dök det upp ett nytt kolonilottstillfälle… med ingen krävande skötsel alls. Uppvuxna fruktträd! Och ett underbart hus på tomten. Blir sugen att köpa det!
Jag har mest jobbat med att få bort ett fruktansvärt ogräs! Parkslide. De blir som höga bambus och förökar sig lavinartat. Svårt att få bort de stenhårda rötterna.

#10 låter som jätteslide som kan bli 4 meter höga.

Just det. Så höga var de i den djungel jag högg ner förra sommaren.
Och de ploppar upp över hela tomten de där skotten. Hur sjutton blir man av med dem?
Idag hittade jag gamla stenplattor under gräsmattan så jag grävde och grävde helt besinningslöst i flera timmar . Nu värker ryggen.