Nytt växthus
Jag och min man ska köpa växthus för första gången. Vi har bestämt oss för ett som är på ca 10 kvadratmeter. Så långt har vi kommit. Vilka saker är bra att ha, då tänker jag på inredning, inte plantor.
Vi bor i mellannorrland och håller på med odling på friland.

Jag bor i södra norrland och använder mitt 15 kvm stora växthus till plantuppdragning just nu och så har jag ett antal tomat och gurkplantor som är på gång.
Ett ordentligt bord med lagom höjd för omplanteringar är jättebra, kolla att det är riktigt stadigt bara.
Sedan använder jag mig av hyllor som går att möblera med lite hur som helst . När planteringssäsongen är över flyttar jag ut alla hyllorna och planterar mina tomater och gurkor i stora hinkar som står på golvet.
Oj, glömde säga att jag har mitt växthus stående på ett stort golv ungefär som ett altangolv, så hyllorna står stadigt på detta golvet, kanske kan vara svårt att få dom stadiga på ett jordgolv.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

fialotta
Jag har också köpt ett växthus för första gången. Men det är inte lika stort som ditt….
Jag har kollat runt lite på det här med inredning. Då hittade jag hyllor som jag ska köpa. På IKEA….billigt….hyllan heter "HYLLIS" kostar 79 kr. Den är i förzinkar stål. Bredd 60 cm, djup 27 cm och höjden är 140 cm…det är 4 st hyllor på den…den ser ut så här………
Tack för tipsen.
Nu har jag kommit på en ny fråga. Har ni någon form av värmekälla i växthuset och vad för sort?

Jag har en liten värmekälla med termostat som blåser varm luft och vrider sig 180 grader.
Jag har haft plant i mitt växthus sedan den 1 april men nästa år ska jag nog vänta lite längre innan jag börjar för det växer dåligt just nu, det är nog för stora tempskillnader mellan dag och natt.
Det får bli en värmekälla för vår del också. Vi ibland kan det hända att vi har frost så tidigt som i början av augusti. Det är så konstigt med vädret här där jag bo. Vi får titta på kustland, inland och fjälltrakter.
Det är inte lätt att odla grönsaker och potatis här, men vi är envis.

vi har övertagit ett växthus som är 195*260 och tänkte gräva ner 2 rader med lecasten (stora) och en fiberduk och ovanpå den vanliga trädgårdsplattor, och sen göra odlingsbänkar av sten för jag är rädd att trä ruttnar. Eller ska man ta plast så en stark man kan lyfta ur och byta jord åt mig..
Det är inte så stort men jag glädjer mig för när vi var i england(dorset) så kollade vi in på "pepperbypost" och fick då lite olika chilisorter med som vi planterat nu och jag tänkte sätta dom därute..

Det är alltid bra att kunna byta jord, på vilket sätt man gör det är mycket olika.
Jag odlar i stora murarhinkar som jag byter jord i varje år, funkar jättebra och är lättskött.