vinplanta
Jag planterade i somras en vinplanta (sukribe) i mitt växthus. Detta var kanske inte det bästa valet för en planta för växthus. Är det någon som kan tipsa mig om vad jag skulle ha köpt i stället? Plantan är planterad direkt i jorden. Kan jag plantera en annan sort bredvid, éller blir det för trångt?

Vindruvor behöver stor utrymme eller mycket stort. Vanliga vindruvor är mera anpassade för växthus medan staketdruvorna fungerar bättre på friland. Staketdruvan vill ha sur jord och vanliga druvor kalkrik jord så man bör inte plantera de olika sorterna i samma jord.

Vi har 2 plantor bredvid varandra, har fungerat i flera år !! Mycket druvor blir det, mums

Kan man ha vindruvor i kruka ute på sommaren o inne udner vintern?

Vindruvor kräver mycket jord så det betyder ordentligt stora krukor.
#3 Nej det kan man inte ifall du menar att ta in vinrankan i bostadsvärme under vintern, har du däremot något ställe som håller nollgradigt kan du dock ha den i en rejält stor bytta och förvara den där under vintern. Fast har du trädgård verkar det onödigt det finns ju vinrankor numera som klarar sig ända uppe i norra sverige ute året runt (inget växthus behövs)

Min vinranka som jag köpte ifjol verkar inte ha klarat sig.
Den är planterad så den har rötterna i jorden och huvudet inne i växthuset, men jag ser inga livstecken!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Den kanske hade haft större förutsättningar att klara sig om jag planterat den på friland?
Vinrankor ser stendöda ut långt in på våren man brukar säga att har man inte sett något grönt vid midsommar kan man börja misstänka att den inte överlevt.

Okej , finns det liv finns det hopp , så jag väntar fram till midsommar!

#5 Aha ja men då kan jag ju ha en sort som kan stå ute då i stället!

Vindruvan är frostkänslig när de har växande knoppar och det är därför de inte börjar växa förrän normalt i juni (för mig) Jämför asken, de har ungefär samma utveckling på våren.