En fråga om en orkide
Hej!
Jag har en fråga som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.
Jag har en orkide (en Phalaenopsis).
Den har haft tre blomstänger som har blommat ut för länge sedan.Två av stängelna har torkat bort och jag har klippt av dem.Men på den tredje stängeln så kommer det blad (inte en blomma) längst upp.Kan man klippa av det och sätta som ett skott på något sätt?
Vore så tacksam för svar!

Javisst kan du göra det:-)
Vänta till det kommit några rötter, caa 4-5 stycken, därefter skär du försiktigt loss det nya skottet och planterar i orkidéjord.
Lycka till:-)
MVH Elis

Om jag har förstått det rätt så låter jag bara bladen sitta kvar.Så kommer röttern ut där av sig själva?Annars så sätter man ju skott i vatten så att det kommer rötter.
Tack Elis!

Yes, bara låt det vara kvar så länge så kommer rötterna med tiden.
Jag älskar orkideer själv, just nu har jag 29 stycke och dom blommar och blommar och blommar, jag tycker de är de underbaraste blommor som finns.
Kanske du kan visa upp resultatet senare….
Hälsar Elis

Åh vad fint det låter Elis!Tänk att ha 29 st blommande orkideer i hemmet!(Blir allt lite avis!
)
Jag hoppas att jag kan lägga in en bild så småningom.Men för tillfället har jag inte så att jag kan få över bilder till denna datorn.Har min stationära dator på lagning så jag surfar på världens minsta dator med Linux och jag får inte blue toothen att funka
.
Har du vart på Åsby växthus i Hallstahammar?Det är ett fantastiskt fint stort växthus som verkligen är jungel likt.Där har de ofta orkidee utställningar med massor av olika typer av orkideer som jag aldrig sett tidigare.Klart sevärt.Men det gäller att ta reda på när de har de utställningarna för de pågår ju inte jämt.
Det var bara ett litet tips om du gillar orkideer!
Tack för råd Elis!