Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: trädgårdens-byggprojekt
Läst 2651 ggr
Ann1
0

Trädgårdsanläggande för bostadsrättshus

Vår bostadsrättsförening funderar på att ta in hjälp att plantera lite häckar och lägga sten att ställa utemöbler på..Det är inte en arkitekt utan en trädgårdsskötselfirma som ska gära detta. Inte så mycket men de ska ha 100.000 för arbetet.

Tips inför ett sådant projekt?

Bjornen
0

Ett vanligt fel många gör är att man väljer fel häckväxter. Man bör aldrig välja sorter som har en normal växthöjd överstigande den dubbla klipphöjden. På sikt blir häckarna risiga och fula då de allra flesta växter inte tål för hård beskärning. Det är en kunskap som sällan olika trädgårdsfirmor behärskar. Många firmor väljer sorter efter pris och lätthet att plantera för att få så stor förtjänst som möjligt. Det blir kanske billigast i början men det kan bli dyrare skötsel i längden och kanske inte som finast heller.

Jag vet inte var du bor och något övrigt om platsen så jag vill inte ge något förslag på växter.

Halvdansken
0

Tur att du inte bor i södra Sverige, eller Danmark, Björnen. Här är alla (eller en jäkla massa) trädgårdar inramade av bokhäckar!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
0

Jag har själv en bok i min zon 6 men inte som häckväxt men jag skulle tro att den blir bara en buske.

Jag vet att man använder alldeles för mycket bok och avenbok i södra Sverige som häckväxt. Ni som har så många alternativ varför satsa på sådana risbuskar. Men svaret är att man väljer det som är billigast på kort sikt.

Halvdansken
0

"Ni som har så många alternativ varför satsa på sådana risbuskar."

SkrattandeSkrattande

Vad är det för fel på bok? Den är vacker året om. Vad rekommenderar du? Helt ärligt - vi ska ha några meter. (Lerjord, kalk)

Det jag inte klarar är Liguster, gudars vad tråkigt. Själv ska vi ha 60-70 meter ny häck på ena sidan, och jag funderar på ett flätat levande pil. 

På ett annat ställe ska vi (kanske) ha Bärmispel (Amelanchier lamarckii) av någon typ, men den blir friväxande.

Bjornen
0

Jag tycker att bok fungerar som häckväxt om häckar ska ordetlig höjd och utan klippning.

Det finns många olika att välja inom följande släkten Berberis, Buddleja, Chaenomeles, Cornus, Cotoneaster. Cytisus.  Deutzia, Euonymus, Hypericum, Lonicera, Prunus, Salix, Spirea , Viburnum och Weigelia. Några som friväxande och andra även som klippta. Därutöver finns även härdiga buskar som t.ex. Aronia, Potentilla, Ribes, Sorbaria och Amelanchier. Sen finns ju olika former av Liguster som vi måste använda bara lövfällande sorter och de nätt och jämt klarar sig ändå.

Halvdansken
0

Av de du räknar upp är det många som inte blir tillräckligt höga, eller helt enkelt inte är tillräckligt stabila för att klara den skånska/danska blåsten (det är oftast därför man har häckar här - vindskydd. Korneller skulle nog går bra förstås.)

Förmodar at det är därför det är så mycket bok, liguster och tuja. Bööörk vad tråkigt.

En bok som inte klipps blir sådär 30 meter hög eller nåt. Det är nog för bra…

Bjornen
0

Flera av de uppräknade släkterna har både låga och späda buskar samt stabilare buskar.

Jag vill motsvar bokhäckar med våra friväxande granhäckar och har ungefär samma funktion som vindskydd för hela gården mot öppna fält. Jag skulle tro att de får ungefär samma höjd om de planteras tätt (5-10 meter)

Ordentliga vindskydd bör ju ha höjder på minst 3 meter för att göra någon större nytta. Skydd mot blåst behöver ju inte bara vara häckar utan även lite glesare busk- eller trädplantering kan fungera väl så bra. Det kan dock bli konstiga blåsställen som är lite svårt att förstå. Blåsten måste ju fram på något vis och det är frågan vart den tar vägen. Det kan ju bli så att en lägre häck gör att det blir mycket blåsigt precis ovan häcken.

Ann1
0

Detta är i Lund så det är södra Sveriges zon.

Så mycket bra information! Tack! Jag vet att de funderat på Avenbok.

Jag tycker det är fint att ha växter i olika höjder bredvid häckar som inramar en sittplats.

Det var många namn på häckar och buskar. Vete sjutton hur de ser ut bara.

Branneli
0

Vinbär brukar vara omtyckt att ha i en förening. Kunna använda bär, samt blad!

Ann1
0

Ja, vilken bra idé!