Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 8890 ggr
mariaa00
2009-04-13 19:44
14

Klippa ner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg några av våra buskar ut i fjol… har inte rört dem sedan dess… ska de klippas ned något? När och isåfall hur mycket?

Har även fler olika buskar som är helt blödlösa nu så här på våren… hur vet man när och hur mycket man ska beskära? Finns det någon generell regel för buskar?

Bjornen
2009-04-13 20:12
0

På bilden var den någon hortensia som man normalt beskär mycket sparsamt eller inte alls. Man gör beskärningar för att buskarna ska få ett fint utseende. Man bör då ta hänsyn till deras normala växtsätt och det är sällan de kan omformas från sitt normala växtsätt. Vårblommande buskar bör beskäras direkt efter blomningen för att man ska mista så lite blomning som möjligt.

Många buskar kan dock beskäras på vårvintern men gäller inte björkar, lönnar, stenfruktsbuskar och några till.

Det finns så många olika sorters buskar och de har olika förutsättningar. Ingen buske behöver beskäras annat än för att förbättra sitt utseende, förnyas eller få mera blomning.

AusaBausa
2009-04-14 15:22
3

Är det ok att beskära (rejält) hortensior, syren, just nu eller det är försent? Dem har växt sig alldeles för stora så nu vill jag rensa upp lite o bryr mig inte om jag mister blomningen i år men det skadar ingen växt o kapa dem nu? Dem är torra/döda inuti men växer nytt längst ut och flera meter höga ngr av dem..

Halvdansken
2009-04-15 11:46
0

Läste i en dansk trädgårdsbok att "man kan skära på allt, det mesta överlever".

Jag klipper när jag har tid och lust och det behövs. Just syrener tror jag klarar det mesta. Hortensian skulle heller inte vara nåt problem skulle jag tro. De skjuter från botten här, när de frysit ner helt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2009-04-15 11:52
0

Syren kan beskäras när som helst. Hortensian tycker jag att du ska vänta tils det syns vilka grenar som är livskraftiga. Hortensian är ju senfärdig i starten.

AusaBausa
2009-04-15 23:40
0

hih det var INTE hortensia vi hade utan jasmin..sorry o nu har jag klippt ner dem o syrenen o även spirean o det bllev mkt snyggare o renare…

AusaBausa
2009-04-15 23:41
0

så här såg dem ut innan ansningen men dessa står kvar o ska snart vara ett inne blott också…

gissar på att dem var 5!! meter..

Bjornen
2009-04-16 02:28
0

På bilden är det inte jasmin och inte schersmin.

AusaBausa
2009-04-16 23:06
0

vad är det då? Har för mig att det var syren den som är hög o itne klippt ännu..

dem som är klippta är jasmin o spirea.

Bjornen
2009-04-17 00:18
0

Jag tittade på bild #0 där jag tror det är vidjehortensia och upptäckte inte att det var två olika frågeställare.

AusaBausta jag vet inte var du bor men om du har jasmin måste du bo i södra Skåne (zon1-0) för att de ska överleva.

Åsa S
2009-04-17 00:28
0

+Den jasminen som säljs i sverige är vinterjasminen som är en klätterbuske som blommar på bar kvist under vintern med gula blommor. Jag tror AusaBausta har en schersmin många blandar ihop namnen jasmin och schersmin.

Bjornen
2009-04-17 00:35
0

Ja 99 % av alla jasminer är schersmin eller som jag tycker att det ska stavas med gammal stavning schärsmin för då minskar risken för felsägning..

AusaBausa
2009-04-17 20:23
0

#9 ja jag kapade tråden lite, lessen för att jag förvirrade dig!

ok ja jag bor i söder, 2mil öster om Kristianstad. det kan säkert stämma att jag har en schersmin har noll koll på sånt…alltid trott det var en jasmin bara..men den blommar inte på bar kvist under vintern så ingen vinterjasmin då.

Bjornen
2009-04-18 09:11
0

Jasmin har gula blommor och är i stort sett nästan bara krukväxt, Andra jasminarter som bara växer i tropiskt eller subtropiskt klimat har oftast vita eller rödaktiga blommor men är inte odlingsbar utomhus i Sverige och knappast i Europa.  Schersmin har vita-gräddvita blommor.

AusaBausa
2009-04-18 21:49
0

##13 ja våra är vitaktiga ja… luktar JÄTTE gott!