Tack - mycket intressant läsning - och för en gångs skull läste jag med behållning 'insändarkommentarerna' till artikeln. Riktigt nyanserade åsikter.
Det är en intressant artikel men den ger upphov till en del funderingar.
Hur verksamt ett tillskott av lavakross är måste bero på vilken jordmån man har från början. Som alla näringstillskott så är det ju bara till nytta om det finns en sådan näringsbrist i den befintliga jorden. Försöken var tydligen gjorda i extremt sura och urlakade jordar med utpräglad näringsbrist. Effekten kan ju bli en helt annan eller ingen alls på en hyfsat näringsrik mulljord av den typ vi normalt har i våra trädgårdar.
Viktigt är också att tänka på att försöken verkar vara gjorda med avseende på produktion av vegetabilier, inte trädgårdsskötsel med det spektrum av växter med olika behov av näring och förhållanden som en trädgård kan innehålla.
Artikeln innehåller tyvärr inte så mycket fakta. Det skulle vara intressant att läsa mer om försöken ur ett mer vetenskapligt och mindre spektakulärt perspektiv.

Jag jag tror inte jag ska mala ner de mjuka kalkhällar som omger min tomt . Men intressanta teorier är det. 
Vår inhemska lerjord får ju även den sina goda egenskaper av en hög halt av finkorningt mineralmaterial. Kanske är det bättre att använda de jordförbättrande material vi har omkring oss istället.