Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 13211 ggr
sighni
31

Rhodondendron och thuja

Vill någon hjälpa mig att få mina rhodondenron och thujabuskar att växa bättre? Hur ofta behöver de vattnas? De kanske behöver näring? Ska det vara någon särskild sort. Jag bor i södra Sverige och här har vintrarna varit milda ett tag nu men det har inte hjälpt. R. har fått bruna fläckar på bladen. vad betyder det? Hur sköter ni era buskar av dessa sorter?

Halvdansken
0

Rhododendron är växter som vill ha sur jord, dvs ett phvärde runt 4.5 - 5. Du måste alltså se till att preparera din jord med tex torv. Gödningen ska vara en speciell surjordsgädning.

Tuja vet jag inte så mycket om. Men det vet nog Björnen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
0

De bruna fläckarna på rododendronbladen kan vara tecken på näringsbrist. Jag kan inte säga utan att se bladen. Om det är för högt pH-värde blockeras upptagningen av magnesium som fungerar som järnet i vårt blod. Magnesiumbrist bidrag till liten eller ingen tillväxt. Om du har kalkrik jord bör du gräva upp rododendronen (inte svårt då rotsystemet är ovanligt litet) och byt ut jorden eller en del av jorden med okalkad torv och kogödsel. Vid magnesiumbrist blir den gröna färgen blek och gulaktig. Normal gödsling av etablerade rododendronbuskar kan ske med granbarr eller tallbarr istället för att köpa dyra specialgödselmedel.

Thuja vill ha litet högre pH-värde men kan klara samma pH-värde som rododendron.  Ge lite kogödsel på våren och vattna vid behov. Alla vintergröna växter bör genomvattnas på hösten så att de har mycket fukt i jorden om det riskerar att bli tjäle som gör att de bara förlorar vatten. På våren är det bra med vattning av varmvatten för att få den ev. tjälen att fort gå ur jorden. Rododendron har en svagt och kompakt rotsystem och kan behövas varttnas vid torrt väder. Bara riklig vattning.

Tilda-T
1

En fråga angående rodendendron , är det helt fel att gödsla den med så kallat guldvatten?

Om det växer tallar , ljung och lingonris där man placerat sin rodendendron är den då på en optimal plats?

Vad menar du att man kan gödsla den med tall /granbarr?

Ska man täcka marken med barren runt plantan eller ska man göra någon dekokt på barren?

Är det stor risk att man överdoserar gödsel till roddisarna?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Halvdansken
0

Tall, ljung och lingon tyder på sur jord, så då borde inte PH-värdet vara ditt problem.

Det vi brukar göra med barr är att lägga grenarna under och runt om våra Rhododendron, tills barren faller av. (Sen kan man kompostera grenarna, så blir det mindre skräpigt). Jag ser det däremot mest som jordförbättring, eftersom barr förmultnar otroligt långsamt, så gödningsvärdet vet jag inte om det är så stort.

Vad är guldvatten?

Tilda-T
0

urin blandat med vatten , 1 del urin blandas med 10 delar vatten,perfekt till alla blommor, däremot är jag lite skraj för att vattna sådant jag ska äta med detta, det ger mig lite kräkskänslor att veta att det har varit pink på mina goda morötter.

Bjornen
2

Tall , ljung och lingonris tyder på torr och sandig mark som inte är lämplig åt rododendron. De ska stå i mycket porös torvjord. Ett gammalt talesätt att man skulle kunna ränna armen genom jorden där rododendron växte.

Tillförsel av barr varje år ger en bra gödslingseffekt åt rododendron.

Guldvatten kan ges som enstaka giva men bör inte upprepas varje år.

Joline
0

Har hört talas om guldvatten förut men inte vetat vad det är…

Lät ju allafall fint.. hehe..

Tilda-T
0

De ä fint de!

sighni
0

Tack så hemskt mycket för alla råd.

Jag har också ljung och lingon på min tomt och granar. Då kanske jag måste köpa torvjord eller finns det naturligt någonstans?

Är kogödsel bra för granar också?

Bjornen
0

Kogödsel är bra för de flesta växter bara man anpassar mängden efter växtart . Torv är ju mer eller mindre förmultnad spagmum och finns då i varje myr och kärr. Till rododendron ska torven tas i myr och finns under översta humusskiktet. Det tillhör inte allemansrätten att ta torv annat än mycket små mängder.

Tilda-T
0

Torvblock som finns att köpa måste ju funka . Lägger man dom i blöt före eller hur gör man.

Min mark består av grus och stenskravel men jag tänkte att om man gräver en grop och fyller med torv borde det vara rätt för roddisar eftersom den är väldigt genomsläpplig för vatten , blir inget fotvatten och som sagt var verkar det som att phvärdet borde vara det rätta.

Halvdansken
0

Spagnum köper man i säckar lite varstans. Blocken har man till att bygga med, jag lade ut 65 st förra året i mitt woodland.

Tänk på att spagnum är svår att få våt. Gör ett hål i säcken och häll i vatten och låt det stå ett par timmar, så har den dragit åt sig vattnet och man kan lägga ut den.

Bjornen
1

Torvblocken är det allra dyraste torv du kan köpa och räkna med att du får åtminstone 10 ggr så mycket torv för pengarna om du köper i säck än i torvblock.

Tilda-T
0

oki då får det bli torv på säck då!

Joline
0

#12…visa woodland…(?)  Tungan ute

Halvdansken
1

Finns en tråd här. Jag ska uppdatera den nu när säsong 2 har gått igång och jag ser vad som överlevt och hur det växter. Anemonerna kom i alla fall!

sighni
0

Vad är spagnum för något?

sighni
0

Hur vet man om man har kalkrik jord? Är mossan en indikator? Jag har mer mossa än gräsmatta måste jag erkänna.Skäms

Tilda-T
0

Mossmattor är fina, var rädd om dom Skrattande

sighni
1

#19 Ja, mossan stör inte mig och jag är för lat för att göra något åt det, alt. är gräsmattan för stor.

Min tomt är väl egentligen större än jag orkar med.  Finns det någon tråd om lättskötta trädgårdar?

Bjornen
0

Mossa tyder på lite surare miljö.

Spagnum är olika arter av vitmossa.