Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 10970 ggr
lisette
3

myror i sandlåda

har lekt i sandlådan med min son nyss. vi har en hel del pissemyror i sandlådan och jag satt och dödade några med en spade, men det tar ju lite tid att döda allihop på det viset.

finns det något bekämpningsmedel jag kan använda mig av? det får ju inte vara något som är giftigt, eftersom barn leker i lådan. kanske något som försvinner efter någon vecka, sandlådan går ju att bomma igen under en begränsad period.

andra tips?

Joline
0

När vi bodde i vårt förra hus, hade vi myrinvasion på försommaren. Någon sade åt mig att dra en saltsträng (alt kanelstäng) längst ner efter husfasaden… Det funkade faktiskt  då, för myrorna kom inte in igen förrän det var dax igen våren efter….

Lämnar över till de sakkunniga…

Branneli
0

Som sagt salt !! Använde vi i vår sandlåda, men först grävde vi för att leta efter deras bostad……flyttade den….

lisette
0

ja salt, vad smart. det är ju inte farligt heller. i normala mängder ivarjefall.

boet hittade jag igår tror jag när jag satt och rensade ogräs. de var jättemånga omkring en maskrosrot. får väl gräva där varje dag och hälla ner lite salt.

Joline
0

Ja häll salt på boet och vattna så det rinner ner ordentligt…

Vi har en markduk under sanden så vi slipper ogräset…Flört

lisette
0

fast ogräs kommer ju flygande med. eller ja, fröerna gör ivf. ;) vi tänkte inte på det när vi tog hem sandlådan, tyvärr…

kanske likabra att salta hela sandlådan och vattna? de kan ju bo på fler ställen.

tack så jättemycket för tipset! tur jag har en stoor paket salt hemma! haha

Joline
0

Vi la på ett lock för att kissarna inte ska miss-ta den för kattlåda… Så den hjälper lite mot flyg-frö oxå…

lisette
0

jo jag är inne på det med.

tyvärr är det så att det är ett traktordäck vi har som sandlåda. däcket är söndersågat en bit ner på ena sidan så det är lätt att komma in/ur för barnen.

måste komma på något bra sätt att täcka över hela sandlådan.

Branneli
0

Används sandlådan flitigt, så hinner väl inte fröna gro & växa ??

lisette
0

nu blir det nog varje dag när det är fint väder.

men som #6 säger är det bra för katterna med. brukar kratta innan vi går därifrån så man ser sen var katterna varit. ;)

Halvdansken
0

Fun Light eller annat med aspartam i fungerar fint mot myror. Aspartam är ett nervgift, bara att hälla ut som det är.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Joline
0

Så vi dricker nervgift…  ?

rifla
0

#10 tänkte skriva det samma..

en halv deciliter tar död på en myrstack..hade det i plattorna på det lilla halvö jag skapat i trädgården och myrorna försvann direkt..

#11 ja och det dricker en del…skulle aldrig dricka något så oäkta…när det finns bär att göra utav..eller riktig saft från tex torfolks att köpa..

lisette
1

bra med husknep ju! precis sådana här tips jag ville ha!

=)

Anders 50
0

Hjorthornssalt är också bra mot myror.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

moondancer
0

Kokande vatten tömt på boet fungerar bra (det använder vi när vi får myror där vi inte vill ha dom)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Torparmor
0

Även kallt vatten är bra. De flesta myror vill inte ha det blött. Bäst är om man kan flytta boet och sen de första två vårarna strör ut något runt det område man vill ha myrfritt, så de inte går tillbaka.

Om man tar dö på en sorts myror kan en annan art flytta in och ta över. Speciellt om man har nära till fria grönytor och naturmark. Myrorna har sin plats i ekosystemet och verkar också ha viss form av revir.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

rifla
0

sen tror jag åxå att myrstackar är fridlysta…

Bjornen
0

Myrstackar är inte fridlysta men myrorna är nyttodjur i trädgården där de håller efter olika skadeinsekter.

rifla
0

ok..bra att veta, kanske de var det förr. läste på ett gammalt plakat på utedasset på berget…

Halvdansken
0

Men man vill inte ha dem precis vid huset så att de kommer in i badrummet, så att det blir hellt fullt med flygmyror när de är igång…

Innan vi renoverade badrummen så kom de in där på nåt sätt och en dag var det svart av stora flygmyror. Det blev megagiftet "Chok" och stängd dörr i ett par timmar och sen fick vi gå in och dammsuga upp drivor. Fy fasen var äckligt det var.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

rifla
0

ja inne gör de ingen nytta..tvärsom..och stackmyror eller kanske de heter svartmyror är allt värre om man får i huset..

moondancer
0

Myror är väldigt bra att ha, sålänge dom är på rätt plats. Svärmande myror i växthuset är inte så kul det heller, men dom små rackarna hittar ut ändå. Det var förra året vi hade dom där inne, och tomaterna har aldrig haft så lite skadeinsekter på sig. Ibland kan man dock ha otur, då det finns vissa arter av myror som har bladlöss som ''husdjur'', och skyddar dom från bland annat bladlöss.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Mitralis
0

Håller med #10 och #12. Pappa har provat =)