Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2605 ggr
Fickludd
0

jag har fyndat...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

i ett avlägset hörn i trädgården hittade jag den här busken.

Ihelgen när jag var där och såg mig omkring blommade den inte, och nu är den nästan överblommad, så så vidare värst lång blomningsperiod har den inte. (kan iofs också bero på var den växte, mitt i björnbärssnår, och andra buskar.

Vad är det för nåt?

Blir sugen på att sätta nån i en mer synlig del av trädgården, men även låta den här vara kvar och lysa upp trädgårdslandet lite.

Heart
0

Det är en tibast. Efter blommorna kommer bär som är mycket giftiga. Enligt litteraturen så är det "en av få riktigt giftiga växterna i Sverige", Träd och buskar i trädgården, Inger Palmstierna.

Fickludd
0

tackar!

låter farligt med små barn i trädgården… får ta och läsa lite mer om den tror jag.

moondancer
0

Grattis, den tibasten ser väldigt välmående ut. En av dom blommor som luktar bäst på våren!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Fickludd
0

luktar underbart ju!

men lite missbildad är busken. står som sagt i ett björnbörssnår, så den har ju vuxit åt de håll den kommer åt. Nån som vet hur den klara beskärning, och när det ska göras?

(pinnarna på bilden står i en vas inne, kunde inte låta bli att ta in några)

moondancer
0

Tror att tibasten mår bäst av att inte beskäras alls tror jag…så är det med våra i alla fall

//Olle

Fickludd
0

Jag har ju tänkt gräva upp där ändå, så då får den ju mer plats, och blir den inte bättre i formen efter det får jag väl testa att beskära den nästa år. I värsta fall får jag väl planera bort den om den inte klarar beskärning.

Bjornen
0

Tibast bör inte beskäras alls och om den överlever så blir den ännu sämre än tidigare.

moondancer
0

Lättast vore nog om du ensade lite runt den, men annars låta den växa som den vill.

//Olle