Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 4179 ggr
flowergirl
1

vad e detta för liten rackare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såna hår små typer har jag hittat lite här och där i mitt växthus..dom ser ju ganska ofarliga ut men vad är det? kan ej hitta dom i någon av mina trädgårds böcker, bör jag se upp eller..hoppas att någon vetObestämdMvh mia

Branneli
0

Åååååh, de heter…….stillestånd i hjärnan…..Kommer på det när jag ska sova senare…….Återkommer då !!

flowergirl
0

ok!!jag väntar………hi hi spännandeGlad

Branneli
0

Bärfis….tog hjälp av mina söner ! Tur att de kommer ihåg vad oogla på bärfis…de luktar illa när de blir skrämda, komer jag ihåg .

idipidi
0

Det där är inte en bärfis utan en eldskinnbagge. Tämligen harmlös. :)

Åsa S
0

Riddarskinnbagge, Lygaeus equestris tycker jag det snarare ser ut som

idipidi
0

#5 Ja, visst, det stämmer! fel av mig, tittade för snabbt, hihi… :)

Branneli
0

Hoppsan, lite för snabb i vändningarna…..Skäms

flowergirl
0

tack alla för snabbbt svar!! riddarskinnbagge undrar om den är vänligt sinnad men det verkar så, kryper långsamt, flyger dåligt och har inga huggtänder…ok den får vara kvar..Mvh Mia

awjungfru57
0

Om jag inte minns fel så är det ett djur du ska vara rädd om.

Det finns en liknande som är bara orange - det är liljebagge och den äter upp liljor.

flowergirl
0

hej,#9 jo, jag läste på google att den suger växtsaft ur knopparna på blommor, tydligen väldigt gärna på våradonius…så nu åker dom ut ur mitt växthus i allafall vilken typObestämd--Mia--

moondancer
0

#7 Du är inte jättefel ute, både den här gynnaren och ''bärfisar'' är skinnbaggar.

Kan passa på att skriva lite om riddarskinnbaggen:

Längd: 11-12 mm
Riddarskinnbaggen övervintrar som vuxen och kommer fram tidigt på våren. Förekommer huvudsakligen i östra Sverige där dess värdväxt (tulkörten) växer. Särskillt vanligär den på Öland och Gotland.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus