Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 3294 ggr
mariatingsund
0

hjälp med trädgårdsplanering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om ni har några ideer om växter som trivs tillsammans och ser bra ut både vår, sommar, höst och vinter tillsammans. Vi har en urtrist gräsmattaremsa framför huset mot gatan, cirka 15 meter gånger 5 meter och en ännu tristare häck mot gatan. Jg skulle vilja ha bygga en riktig trädgård där också, med lite sluttning, en större sten, lite rabatter och större friväxande buskar samt en liten damm, men helst ska allting sköta sig självt. Vi har redan köpt gullregn, och vill gärna ha minst 3 buskar till som har röda, gulgröna och blågröna blad samt en hängbjörk,, alla dessa i en grupp som ger skydd mot gassande östersolen. Har ni några tips om buskar och om blommor i en liten rabatt nedanför dessa? Det syns inte så väl på bilden, men det är en paralell och tom remsa mellan huset och häcken, fullt med mossa.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
0

Under en björk kommer det efter ett tag vara svårt att få växter att trivas. Björken stjäl mycket vatten och näring. Björken bör därför placeras s långt från rabatten som möjligt. Naturligtvis kan typiska torktåliga växter att trivas vid björken som t.ex. backtimjan, gulplister och särskilt vårblommande växter.

Det är mycket svårt att ge konkreta råd bara genom bilder.

Halvdansken
0

Om det ska sköta sig själv (???) så ska du nog inte ha en damm, speciellt inte med så mycket träd runtomkring. Tycker också att det låter lite plottrigt med så många olika sorter.

Varför inte det klassiska kombinationen med gullregn och syrener? Eller Rosor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
0

Jo, gullregn, syrener och Rosor är bra, men Rosor har svårt hos oss, så nära skogen, jorden är antagligen sur och sjukdomarna tar en efter en. Vi har sjuka rododendron, mahonia lagerblad och Rosor, så jag vet inte vad vore bäst.

Där vi går hundpromenad, finns en tomt där de har sådana stora friväxande buskar på tomtgränsen, en rödbladig, den andra brokbladig (vit grön) och den tredje schersmin om jag kommer ihåg det rätt, och jag tycker att de är väldigt fina tillsammans. Iaf så är jag ute efter träd, buskar och rabatt i grupp, hur det nu ska bli. En liten damm kan ju bli lite jobb med, men jag har en uppfinning hur man sköter det lätt.

#1 Då får vi sätta björken lite längre bort, om vi nu inte hittar något annat mer passande. Tack för idéerna.

Halvdansken
0

Vaddå för en uppfinning?

Branneli
0

Paradisbuske, blommar något otroligt vackert runt midsommar !!

mariatingsund
0

Delvis har vi ju en brunn i närheten där vi kan sänka ner en pump som hämtar färskt vatten att fylla på, samt ska ha avlopp så vi kan tömma den på vatten vid behov. Sen ska vi gjuta en "ramp" eller ram som vi ska fylla upp med stenar. Min "lilla uppfinning" går ut på att lägga ut ett nät på botten och fixera med 3 av dessa stenar, så om man lyfter dessa då kan vi lätt lyfta upp nätet på ytan och skaka av blad mm som skräpar där.Typ bärnät man köper mot fåglarna. Sen lägger man tillbaka nätet, då slipper man tidsödande håv och skurande. Jag tror det kan bli bra, men framtiden får bevisa det.

Branneli
0

Kul att få testa sina uppfinningar. Jag väntar på utlåtande….så småningom..

Halvdansken
0

Ska du inte ha några växter i dammen då?

mariatingsund
0

Nej, jag tänkte faktiskt måla bottnen svart för bara spegelbild. Den ska inte vara stor, högst en x en o halv meter, just för bara speglingar. Jag vill se himlen på marken :-)