Satte upp fågelbord idag
Fortfarande finns det mat i överflöd - bär, nypon, mm för fåglarna. Men jag föll för detta söta fågelbord och satte omgående upp det. Dvs jag pekade och maken skruvade. Man lyfter på taket och fyller på frön.
Sedan I vår ska det användas som fågelholk och sättas upp på en trädstam för att ersätta en holk som blivit gammal och rutten. Hoppas våra fåglar uppskattar uppgraderingen.
Mitt gamla fågelbord är "slut" så nu är det dags att köpa ett nytt! Vet någon var i Bohuslän eller Göteborg som man kan få tag i ett runt och ganska brett, som man kan hänga upp i ett träd? De smala plaströren med 3-4 hål på sidorna som de säljer lite varstans är jag inte särskilt förtjust i.
Olle

Hittade precis det jag köpt nu på nätet - och mer än 100 kr billigare - än vad jag betalade i en presentbod i Gamla Stan i Stockholm. Även inkl frakten. Man SKA handla på nätet. Där finns också en större variant som jag blir sugen på. 'Foderladan'. Min heter 'torpet'
Oj vilket fint fågelhus Christina! Ser ju ut som en liten sommarhusdröm! Ska ut och ta en bild på vårat nu så fort stormen bedarrat. Inte lika tjusigt men fåglarna kryllar i och runt det.
Olle, jag såg ett på lantmännen. Det var runt och brett med halm på taket. Funderar på att skaffa ett sådant också eftersom småfåglarna här hemma börjar bli väldigt många nu…
//CarlS

Naturbokhandeln har ett roligt urval också. Sveriges ornitologiska förening hänvisar till dem.

Jättefint fågelhus! Min son vann ett superhus för 1q5 år sedan och det har nu ruttnat upp. Måste ut och shoppa i helgen!
Jag brukar mata fåglarna varje vinter. Men så i fjol fick vi möss i förrådet och fick då veta att det har att göra med att vi matar fåglarna. Allt som faller till marken drar till sig möss. I år ska jag inte lägga ut mat - tyvärr. Det är såå kul att tittat på fåglarna.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Jo, vi har också möss - till våra katters förtjusning!
Vi har 7 vildkatter som vi ger mat och husrum. Som tack "tar de hand om" mössen. :)
//CarlS

Om ni har foton på era fågelbord- lägg in dem här på Svensk Natur i Fokus - kan bli en rolig tråd.
#7 Vi köpte en fodertunna för hundmat som vi förvarar fröna i, det går jättebra. Mössen tar sig inte in uppifrån (lock) och det verkar vara för jobbigt att försöka gnaga sig in. 
Dum fråga jag ställde - säsongen för fågelbord här tycks ha börjat nu i helgen, för nu har jag sett fågelbord i flera affärer där de inte fanns i förra veckan. Jag har redan sett ut vilket jag vill ha när jag fyller år på fredag! 
Olle
Christina, vilket fint fågelhus du har! Hoppas fåglarna gillar det också! 
Olle
Vilket fint fågelhus. Jag skulle också vilja ha ett sådant. Men jag brukar inte mata fåglarna eftersom vi har två katter. Det känns lite elakt att locka hit fåglar som katterna kan ta. Särskilt på vintern när fåglarna är frusna och långsamma och kan bli ett lätt byte för katten. (Fast om det är riktigt snöoväder händer det att jag lägger ut mat i alla fall. Då är katterna ändå inne.)

Ser nu att 'min' holk utnämndes till Årets Trädgårdsprodukt på Elmia Garden - en mässa för handeln som just ägt rum.
Vi har ännu ej gjort det, men när lönen kommer för min man så skall vi köpa en stor säck solrosfrön igen till de rara fåglarna, så kommer nog alla talgbollar mm upp i träden igen. Fågelbord har vi inget ännu, men skall inköpas så fort vi får tid.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Satte faktiskt upp två till. Nja dvs min man gjorde det. Han hittade ett par billiga varianter, som han inte kunde låta bli att köpa. Det är faktiskt mest han som åker ut till landet om vinten och fyller på med med solrosfrön.
Det här är stort och rymmer rätt mycket. Jag tyckte det var fult, men sedan det fick takpapp och blev rödmålat godkändes det. Skorsstenen ska målas också.