Långblommning?Vilken blomma?
Jag vill ha en fin, tät växt att ha i en trälåda ute i våran trädgård som gärna blommar så länge som möjligt, gärna från början av sommaren och ända in på hösten. Eller någon som kanske slutar blomma men blommar om efter en stund igen.
Någon som har något tips?Jag kan INGENTING om blommor tyvärr, mer än de är vackra:)

penseer, de är frost-tåliga & blommar från frost till frost….heeeeeeeeeeeeela sommaren !! Finns i många kulörer

Mina favvosar är tagetes , dom finns i stora , små blommor, höga och låga och många färger från vit , guldgul ,orange till rostbrun. Dom blommar villigt hela sommaren och tål både regn och knallsol. En riktig nybörjarblomma.
Dessutom är dom en av dom billigaste planten du kan köpa.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Så gott som alla ettåriga växter blommar hela sommaren om man regelbundet tar bort överblommande blommor. Om de tillåts gå i frö så minskar deras blomvillighet.
Pense kräver borttagning av överblommande blommor och jämn vattning, men kan då blomma från april till november.
Tagetes blommar så rikligt som du gödslar.
Hade småblommiga tagetes några år.
De växte fint… men uj va jobbigt/pilligt att sedan plocka överblommat.
Stjärnöga är min favorit just nu, kombinerad med vita och blå lobelia.
#5 Åh tack, googlade på stjärnöga och fann till min förtjusning att det var samma blomma som jag köpte förra året och hade i kruka ute och som var både vacker och stod sig länge med blommor… men jag visste inte vad det var för blomma:) Det är nog stjärnöga i olika färger som kommer få husera i min rabatt i sommar:)