Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 7341 ggr
issa83
0

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flyttade förra våren till ett radhus där detta lilla träd (ca 70 cm högt) står. Nu på våren har det fått som stora videkissar på sig och under sommaren har den typ silvergröna små blad. Vad kan det vara?

issa83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en bild till

kickboard
0

Det ser ut som en uppstammad videbuske, men varför skulle någon stamma upp en sådan?

Bjornen
0

Hängsälg som är toppympade och är ett vanligt prydnadsträd som säljs allmänt.

issa83
0

oki tack:)

flowergirl
0

-japp håller med björnen, en hängsälg. Se till nu att hålla efter grenar som envisas med att växa uppåt annars blir det snart ett skatbo hi hi, missade det själv i början för många år sedan och vart jätte irriterad över "hur den växte" Mvh Mia

issa83
0

#5 ojdå då kanske det är dags att ta bort några stycken grenar då. För som ni ser så sträcker sig grenar både uppåt och nedåt. Jag har inte rört den sen vi flyttade hit för jag inte alls vet hur jag ska göra.

kickboard
0

Nåja, du behöver inte vara rädd för att den dör i första hand i alla fall. Videbuskar eller sälg är ett gissel som jordbrukare i alla tider försökt bli av med, men de är förstås inte uppstammade:)

Bjornen
0

Det som kan hända är att det kommer skott under toppympen som kan komma att få övertag och då försvinner det hängade växtsättet.

issa83
0

#8 jaha men det gör inte så mycke, tycker den ser ut som en krokig hängig gubbe när grenarna är böjda sådär knotigt neråt. Så kanske tycker jag den blir lite finare om den växer lite uppåt också. Så kanske jag kan lyckas få den att bli som en boll:)

Tilda-T
0

Fördelen med vide/sälg är att dom tål att man klipper då och då , om du nu vill ha en boll så kan du ta bort det som inte stämmer med din boll! Om du klipper så blir den tätare också.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

issa83
0

#10 va bra, då ska jag göra ett försök till att trimma till den i helgen:)