Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 3255 ggr
[Ankanxxx]
0

För sent att så tomater?

Jag sådde tomater av olika sorter för några veckor sedan och nu har tyvärr de flesta av dem blivit sjuka/angripna av något. De har fått vita fläckar på bladen och skrumpnat ihop (samma fenomen hos grurkan).

Är det för sent att så nya eller är enda sättet att hinna få tomater i sommar att köpa tomatplantor hos blomsterhandlaren?

Torparmor
0

Jag sådde för 8 dar sen, de kom upp efter tre dagar. Jag ska flytta ut dem i växthuset om några veckor. Jag brukar så i början av april och får bra skörd även om det dröjer till början av augusti med första skörd

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Åsa S
0

Ankanxxx Är fläckarna vita och papperslika (torra) så är det troligtvis brännskador från solen. Växterna mår INTE bra av gassande sol ifall de inte sakta har fått vänja sig vid den typen av ljusstyrkor.

Tomat går bra att så i början av april + gurka brukar man så ca 1mån innan utplantering så ofta räcker det att så i början av maj.

[Ankanxxx]
0

#2 Ja, lite så är det, men de har stått i norrfönster och har inte fått mer sol än tidig morgonsol. De har stått i samma fönster hela tiden.

Jag provar väl att så lite nya tomater idag då. Dumt bara att de jag verkligen villa prova är slut. Det var vildtomater köpta på Impecta, men jag får prova dem ett annat år. Tigrella sådde jag också och de ser fortfarande fina ut och de har stått i samma fönster.

Jag har förresten upptäckt sorgmyggor i såjorden, så det kanske var larverna som ätit på rötterna eller något sådant?

Branneli
0

äh testa…blir det inte bra så finns det ju plantor i affären !!

[Ankanxxx]
0

Jag tackar för råden och mina nya tomatplantor är sådda! Nu håller jag bara tummarna för att det ska bli något av dem med innan sommaren är slut…

Branneli
0

Lycka till…. nu är det ju ljust,varmt & gott Cool