Medeltida sallad?
Någon här som kan hjälpa mig i detta bestyret? Jag är lakto-ovo-vegetarian (äter mjölkprodukter och ägg) och är rätt trött på den eviga rotfruktspytten och rotfruktssoppan ute på medeltida och vikingatida marknader runtom i landet.
Så jag tänkte att det finns kanske något gott i salladsväg som man kan laga, iom att sallad är ju en gammal företeelse men hur gammal?
Rå lök, och andra lökväxter och rädisor tål jag inte då jag har nån allergi mot otilllagade sådana växter. så det går bort. tomat går ju bort iom att det inte är varken en lokal växt i norden eller historiskt korrekt, likaså paprika, majs och annat sånt gott.
Men rivna/skurna morötter kan man ha i, men vad mera? vill gärna hålla kvar vid det vikinga-medeltida så man inte käkar fel sorts grönsaker.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det vi kallar sallat har man nog inte ätit så länge inte mer än 100år eller så tror jag, adeln åt nog detta lite längre tid än allmänheten men annars har man nog odlat och ätit sånt man kunde lagra som ex. kål och rotsaker + möjligtvis vilda växter som ex. maskrosblad, våtarv, kirskål, nässlor, lungrot och liknande. Så en ogrässallad kanske är det som är mest tidtypiskt.
Jag läste en bok om Katarina av Aragonien (Philipppa Gregory), en spansk prinsessa som blev drottning av England i slutet av 1400talet. Hon tog med sig fröer från Spanien för att kunna få sallat i England, för det fanns tydligen inte där. Är det till nån hjälp, eller är det för sent?
Jag tycker råriven rödbeta är gott i. Kål fanns ju också på medeltiden? Hur är det med sockerärter, groddar, maskrosblad? Kokt kallt ägg?
#1 kanske inte men samtidigt så är det ju mer medeltida än att käka pizza ^^ ska kolla över vad man tål av de växterna.
#2 samma prinsessa som blev utkonkurrerad av systrarna boelyn. Men visst de tär sent men tror inte någon halshugger mig för att vi käkar sallad på plats. Men frågan är ju mer vad man kan stoppa i…
ägg funkar utan problem, men bara gröna blad o ägg är ingen höjdare.
Hur är det med bönor? vilka bönor är våra äldsta i norden? även om de är import så när kom de och när fanns de nere i medelhavsområdet? arabiska halvön och däromkring… vad fanns där? man kna ju alltid sträcka "bakgrundshistorian" till att maten är iimporterad därifrån.
Intressant tråd!
Enligt Nationalencyklopedien har linser odlats "sedan urminnes tider" i medelhavsområdet. I Sverige har det odlats bla på Gotland men det står inte när.
#3 "ägg funkar utan problem, men bara gröna blad o ägg är ingen höjdare." tycker jag låter gott :-) Med grädde eller gräddfil till!
#4 jo gott är det säkert men jag vill ha litet mera mat i min kaninmat ^^ om du hänger med på hur jag menar….
fick förslaget nötter också, men iom nötallergi så är det inte ett alternativ i min sallad iaf… men mandel tål jag så det ska i iaf.
Nässelsoppa och ägg är ju jättegott!

Många av de grönsaker som upplevs som riktigt gamla är ändå relativt moderna.
Olika trädgårdsbönor är ju kommer från Sydamerika. Men bondbönor har man använt sedan lång tid och ärter.
Rädisan utvecklades ur rättikan troligen på 1500-talet. Kål har odlats länge men inte grönkål (krusig varuiant), svart- eller palmkål och broccoli fanns inte på medeltiden. Rabarber använde man bara rötterna av som laxermedel. Sallat har odlats sedan flera tusen år om inte i så många sorter som nu. Andra sallatsväxter var mållor, spenat, mangold, kvanne, cikoria, gode henrik, kirskål, gurka och sparris. Morötterna var vita eller möjligen gula och österut fanns de i lila rötter. Palsternacka, betor, kålrot, rovor, sockerrot och kanske knölklocka var vanliga rotsaker.
Det var några förslag.
Är det nån som provat att grodda bondbönor? Måste man isåfall koka dem som med sojaböngroddar?

Många bönor utvecklar giftiga ämnen i samband med groningen. Särskilt farlig är rosenbönornas groddar. Bondbönor är ju helt andra växter men jag vet inte hur bondbönor utvecklas. Men rent allmänt tycker jag bondbönor är för stora att grodda.
vad är då lämpliga växter att grodda? jag har inte kommit in i den vetgetariska svängen ännu där man groddar både avigt och rätt…
hur gör man för att grodda?
# 10 Jag tycker linsgroddar är godast. Tag ca en halv dl gröna (bruna) linser. Skölj dem väl och lägg dem i blöt ca 10 timmar. Skölj i rinnande vatten en kort stund, i en sil. Låt dem rinna av ca 15-30 min. Lägg dem i en burk med nät över. Ställ burken mörkt, i tallriksskåpet tex(eller använd en brun glasburk med trasigt lock som jag). Låt dem stå där 2-3 dagar. Skölj och låt rinna av morgon och kväll. Låt dem sen stå ljust några timmar så att de småsmå bladen blir gröna (då blir de ännu nyttigare). Förvara i kylskåp. De håller 3-4 dagar, men är godast första dan. Skölj gärna nån gång ibland. Om de luktar illa : Släng dem! och börja om
Använd inte röda linser, oftast är grodden borttagen på dem. Man kan även grodda alfalfafrön, solrosfrön, rädisfrön, olika bönor som sagt. Men en del av bönorna ska man koka. Groddar finns även att köpa färdiga, liksom särskilda groddningsburkar.
"9 Jag har köpt en sorts små torkade (turkiska tror jag) bondbönor. Inte så goda som kokade, men jag tänkte att man kanske kunde grodda dem? Jag ska även trycka ner några i landet och se vad det blir.

"Små torkade bondbönor" låter som åkerböna som är ganska lik bondböna men allt är mindre och det anses att den är ett äldre ursprung än bondböna.
Kirskål och nässla är det första jag tänker på. Särkilt som det är dögott, NYTTIGT och totalt gratis och växer så det knakar (minst sagt).

Hej!
Vill tipsa om att nässelpaj med ost är jättegott!
Har någon fler recept med nässlor och/eller kirskål?
Många spenatrecept kan man anpassa till andra gröna blad.