Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1959 ggr
Imasy
0

När ställa ut Ipomoea?

Jag har sått lite Ipomoea frön, som nu har börjat växa till sig.

Jag skulle vilja ställa ut dem i spaljen på balkongen, men är det för kallt för det ännu?

De har ingen möjlighet att slingra sig inomhus, och kommer då iallafall bli förstörda när jag ska upp med dem på balkonegn sen.

Vill ju inte få dem förstörda heller.

Bor i Dalarna, och det blir ju fortfarande nån minusgrad.

Törs jag ställa ut dem nu?

Bjornen
0

Blomman för dagen tål ingen som helst frost. En lämplig tidpunkt att sätta ut den är efter järnnäterna (6-8 juni). Sätt dem två och två i lite större kruka ca: 15cm med en spalje emellan och låt den klättra i spaljen tills du kan sätta ut dem. Gör avhärdning för utplanteringen så att de tål lite kyligare nätter och skarp sol. Om det är riktigt solhett vid utplanteringen skugga plantan med björklöv.

Imasy
0

Tack för svaret :)

Jag tror att jag har söderläge på balkongen, har sol där från morgon till kväll iallafall, så det är ju riktigt hett större delen av dagen.

flowergirl
0

hej imasy. jag har mina i växthuset nu och en frost vakt som står på 10 grader på natten, det funkar bra och dom ser mycket nöjda ut, kanske något för dig med mvh Mia

Imasy
0

Vad är en frostvakt? :)

flowergirl
0

min frost vakt består av en liten fläkt som man kan ställa in så att den går igång när tempraturen sjunker under 10 grader,kan ställas in på vilken temp man önskar fårståss. Finns att köpa typ överallt där det säljs el grejor och på växtgardcenter, Mia

Imasy
0

Vad smart :)

kickboard
0

Jag tycker det blir för dyrt att använda el för att värma växthus för lite hobbyodling, så mina får stå inne tills det blir plusgrader om nätterna.

Blir det kritiskt nån natt så lägger jag frostväv över plantvagnen på kvällen och drar den längst in mot husväggen i glasrummet.