hjälp mig som är nybörjare!
Jag verkligen älskar våren och blommor!! Jag har en balkong helt i söderläge och jag drömmer om en blomstarnde mysig balkong!!
Jag skulle vilja ha en paljè på kortsidorna eller kortsidan. Problemet är att jag vet inte vilka klätterväxter som finns heter som kan blomma ordentligt!
Jg gillar även lite mindre hängväxter som man kan ha i kruka. Minna mamma hade en blåblommande växt som hängde över så fint i hennes urnor.
Det största problemet jag har är att när jag sår frön så tar de sig aldrig! jag vet inte vad jag gör för fel. jag antar väl att allt man ska så måste börjas i drivhus? måste man ha så jord eller går det med vanligt blomjord? hur länge ska man ha lysrör på ? dygnet runt? Jag behöver all tipps jag kan få när det gäller att få frön att gro och överleva!
Om du har inglasad balkong i söderläge är det en ypperlig plats att ha sådder på. Bra med ljus och tillräckligt varmt bör det vara (inte minusgrader om nätterna heller).
Man kan också bra så inomhus och sedan när sådderna tagit sig och plantorna skolats om flytta dem ut på balkongen (om den inte är inglasad) dagtid och ta in dem till natten igen.
Fina ettåriga klängväxter som jag provat och funnit bra är blomman för dagen, spanska flaggan, klockranka, blomsterböna (idiotsäker), fackelranka. Alla dessa växer fort och är lätta att driva från april-maj.
Det går att så i vilken jord som helst, men tung svart blomjord är lite för kraftig. Jag brukar så i trädgårdstorv som är billig och funkar bra.

tack för bra tipps! balkongen är inte inglasad, så det får bli att så inomhus. jag har en del gammla lysrör från gammla akvarier jag kan änvända. Det är lite olika styrkor på dom, men hur högt ifrån bör de vara från fröna? eller kan de ligga vilandes på plasttaket?
Sen hade jag funderingar på att köpa blombänk till balkong, om jag har det nere på balkonggolvet och ha lit andra växtter och en ranka borde det väl fungera bra.
Jag brukar inte ha lysrör och nu är det redan så långa dagar att det är onödigt. Lika bra att ha sådderna i fönstret.

Enklaste klätterväxterna är slingerkrasse, pilgrimskrasse och luktärter. Luktärterna kan du så direkt då själva plantorna tål lite frost. Kanske en blandning med vanliga ärter för att kunna ta sig en ärt skida när man sitter där. Krasse bör ha mager jord för att få riklig blomning eller kraftigare om man vill ha bladen som grönsak.

tackar för hjälpen…när är det senast man ska så frön?

Det beror på vad det är. En del bör inte sås före mitten av juli och andra bör kanske sås i feb-mars för att hinna utvecklas bra under sommaren. En del kan sås i omgångar för att få lång blomning. Andra kanske behöver en eller flera år för att utvecklas till blommor.
Luktärt har jag misslyckats med vissa år, då de blivit taniga och bladen vissnat och fallit av. Krasse är visserligen bombsäker, men hur fin är den efter ett tag? Trasslig och blomningen är inte heller särskilt vacker enligt mig.

uktärt blir aldrig bra vid sådd inomhus. Möjligen inomhus tills de grott men sedan i kallhus, drivbänk eller mot en sydlig vägg. Luktärt fungerar bäst om man sår dem i samma jord år från år med litet tillskottsgödsel. Krasse kan sås i omgångar och kan användas både som blomsterväxt och grönsak där allt är ätbart.
Jo, jag har börjat så luktärterna direkt i den kruka de ska stå i, i mitt inglasade uterum någongång i april och då har det lyckats bättre.

kan jag så luktärt i såjord direkt i balkongbänekn tills de grott eller i nån kruka och sen ut på balkongen? måste jag ha något täckt över eller klara de sig utan?
jag har även frön av lobelia där står det att de ska ha näringsrik genomsläpplig jord, kan man ha vanligt blomjord då? eller ska man ha de fröna först i mager jord. förstod inte ricktigt det som står i texten
Fröna ska täckas med ett lager jord. Lobeliafröna är så pyttesmå, så det krävs inte mycket. Det är kanske lite sent med lobelia nu, för det tar rätt länge innan man får dem i blomning. Jag sådde mina första dagarna i mars och nu har jag skolat om dem och de är redan bra på gång.
Jag brukar ha plast över tills fröna grott och börjat växa lite. Du behöver inte fundera på vilken sorts jord du ska så i desto mera,utan du tar vad du har.

Ett normalt sådjup för de flesta frön är att de ska vara på ett djup av 3-5 ggr fröets diameter.
Luktärter kan sås direkt om det står mot väggen och gärna lite plast över som håller värmen om nätterna. Men de kan också sås inomhus först. Nog går det att så lobelia nu alltid. Det dröjer nog till en bit efter midsommar innan de börjar blomma. Men du kommer att ha lobelian som finast när andra tidigt blommande börjar tröttna för sommaren.

nu har jag inhandlat allt som behövs och fröer med =) ska genast plantera lobelian så de kanske hinner blomma till sommaren =) hittade ricktigt fina och billiga vik spaljeèer på rusta för bara 59kr det kommer bli jättefint till slut får jag hoppas!

Läste ju artikeln här om luktärt. jag har kanske 2-3 plusgrader tidigt på morgonen..vet inte vad natttepmen är. Men så kom jag ju på att i källarförrådet är det svalt. Dock kan jag inte sätta dit ett lysrör för det finns inget eluttag. Kan jag göra så då att jag har de ute på balkongen på dagen och sen ha de i källarförrådet, mörkt på natten? eller blir det för varmt dagtid? är i snitt ca 12-15 grader i skuggan på dagen nu..(om det inte bara är tillfälligt) vad det är i solen vet jag inte. eller kan jag ha allt på balkongen om jag lindar in allt i tidningspapper över natten med?
eller ska jag ha de inomhus där det är ljust på dagen å förrådet på natten?
Jag som missköter min pelargonia som ser ut som f*n hur ska detta gå då!!
jag har såjord men läste nånstans att de här ska ha näringsrik jord. heter det plantjord jag ska ha då eller? eller kan man blanda såjord och nån kraftigare jord?

Såjord är för dyr att använda tycker jag som har möjlighet att köpa i parti. Jag tar inte hem såjord ens för försäljning. Vanlig plantjord med lite inblandning av sand är både bättre och billigare. Luktärter vill inte ha alltför kraftig jord då blomningen blir lidande och det blir mest blad. Använd helst samma jord år från år till luktärter med lite tillskottsgödsel.
Vid själva groning är det bra om det inte är så kallt om nätterna. Före groningen behövs inget ljus utan det är först sedan de kommit upp. Luktärter kan blötläggas före sådd omkring 1 dygn men inte mera. Även sedan de kommit upp behöver de inget ljus nattetid. Själva luktärtplantorna tål några grader kallt. Det är blommorna och knopparna som är mest känsliga för frost men även de klara omkring 2 grader kallt.

med andra ord kan jag ha de i källarförådet tills de grott, då de inte behöver nå ljus alls =)
till när kan de stå ute med värmen? är de bara när de gror de behöver det svalt?