Tips på växter
Jag måste ha lite tips på växter som man kan ha inomhus. Det är så att vi inte har något fönster i våran lägenhet som har spec mycket sol om dagarna. Vilka lite lättskötta växter kan man ha?
Funderar även på att ha en hängväxt i en kruka som man hänger upp i taket, problemet är att den endast kan hänga där det absolut inte kommer in någon sol (direkt på). Finns det någon växt som kan leva så som hänger?
Här är några förslag: svärmors tunga, murgröna, garderobsblomma .
#1 Vad är garderobsblomma? Så kan jag ha murgröna i min hängande kruka trotts att det då inte kommer åt någon sol?

murgröna trivs i skuggighet, så det borde gå. (jag har iofs haft ihjäl mina…en växt jag aldrig lyckas med)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#3 så den är alltså svårsköt? Jog och min pojkvän lyckas häva ihjäl allt, föutom en kaktus, som dock får en gnutta för lite sol. Hans andra kaktus som vi hade lyckats hållt i liv i flera år dog till och med nydligen, vet inte riktigt vad vi gjort för fel nydligen =P

#4 nja, folk brukar lyckas bra med dom, tror inte dom är svårtskötta alls. Men jag misslyckass alltid.
kaktusarna kan ha blivit övervattnade, berorlite på vad det är för sort om dom klarar för lite sol och så. Vi har en som har överlevt nästan allt. Kyla, värme, vattenbrist och garagebrand.
//Olle
#5 Ok, får väl köpa en och prova =)
Garagebrand =O Oj, va ju inte dåligt.. Hmm, jadu, den har stått på samma ställe sedan jag flyttade in hos honom och den dog nydligen, strax efter vi fick hem datorn som står brevid. Kan det ha något med det att göra kanske? Men den påverkar ju inte ljuset till kaktusen.. Skumt… En lång och smal kaktus med taggar och "vitt hår".

#6 ungefär så våran överlevare ser ut.
Sätta saker vid datorn har funkat bra för mig, men det var iofs bara fröet till en kottepalm (groningstid 6 månader). Satten den där sista månaden (mest pga platsbrist), och vipps så dök det upp ett skott.
//Olle
#7 Jaha, måste ha varit brist på vatten eller något =P För våran kaktus alltså..

#8 antingen för lite, eller för mycket. Det är vanligt att dom vattnas ihjäl. Den kan också ha fått någon slags ohyra i rötterna eller på själva kaktusen (kan vara svårt att se i luddigheten ibland).
//Olle

Ampelväxt i skugga fungerar bl.a. murgröna, Hoya, vandrande jude (vill ha ljust men inte sol), hängsparris och ampelliljor.
I soligt läge trivs många kakteer och fetbladsväxter. De ska vattnas regelbundet men sparsamt och glöms bort en gång om året så blommar den efter startad vattning igen.