Pion
Förra året delade vi på våra pioner. Nu förstår jag att vi grävt ner en del lite för djupt. Är det bäst o sätta om dem och is.f. när?

Pioner ska ha rötter i ytan och delvis synliga och för djupt planterade innebär oftast dålig eller utebliven blomning. Bästa planteringstid för pioner är augusti när bladen börjar tappa sin gröna färg.
Det är alltså bäst att även dela på pioner i augusti?

Bäst och bäst…det går ju ofta ut över blommningen om man pillar vid växter tidigt på säsongen. Jag har en pion som ska flyttas och det kommer jag att göra så fort det blir lite behagligare väder. Det är en blivande rosenrabatt, och jag kan inte hålla på att "vänta ut" allting.
Men det är klart, khar man ett val, så.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vi har alltid delat/flyttat pioner under hösten. Har alltid fungerat !! Jag klipper alltid bort blasten efter blomningen. Rykten säger att man inte ska flytta pioner ???

Pioner vill helst stå orörd och pionbladen bör vara kvar till våren. De fungerar som skydds för vinterregn. Bladen gör att höst och vinterregnet leds till utanför rötterna och de skadas därmed inte av vattnet. Det är viktigt att bladen är kvar under sommaren för att de ska kunna bilda näring till nästa års blomning. En nedklippning av bladen efter blomningen innebär att plantan minskar och blomningen kommer att minska undan för undan. Det är ju genom bladen som växten skaffar näringen.
Flyttning eller delning av pioner är bäst på hösten och det skadar framtida blomning minst. Men måste man göra det på andra tider så går det även då. Under torraste sommaren bör man dock undvika och i fall man gör det skugga plantorna med björkris och vattna rikligt.