Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 12366 ggr
mariatingsund
61

kan schersminbuske beskäras?

Om ja, vad är den rätta årstiden? Tack för svar, det behövs för att slippa risiga buskar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ikna
0

Jag beskär alltid blommande buskar direkt efter blomningen.

awjungfru57
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker dom är underbara och har sett att dom mår bra av att föryngras! Jag tycker det bästa är att klippa bort de äldsta grenarna eller kvistarna, då föryngrar du busken och nya fräsha grenar växer till. Du kan klippa ner så bara 10-20 cm återstår. Så klipper du ner några grenar varje år nu, så här års, mars-april.

Bjornen
0

För schersminbuskens skull kan de beskäras när som helst men för din skull bör du göra det direkt efter blomningen. Det innebär mera blommor. I bistrare klimat bör man undvika för tidiga beskärningar. Där är det inte så ovanligt att toppskotten fryser i topparna och då bör man vänta tills de åtminstone börjar grönska men då kan man ju vänta tills de har blommat också.

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svar. Våra buskar har nog aldrig varit beskurna, och stammarna är väldigt träiga. Vi ska nog såga av de tjockaste stammarna (halva buskarna) i år ochresten nästa år, då står vi inte här med kala rabatter.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Branneli
5

Vår schersminbuske var helt vildvuxen o inte alls fin…..Jag sågade ner allt & höll tummarna….NU är den toppenfin, jag håller efter den…så den inte blir så vildvuxen igen….Funkar !!