Rådjuren igen!
Jag blir förtvivlad. Vi har under de 9 år vi bott här sluppit rådjuren i trädgården, om de varit här så har de inte förstört något. Men nu är de här varje natt. 3 bergenia rabatter täcker jag med presenningar varje kväll men en fjärde rabatt som ligger nära huset har de rensat totalt. I morse låg t.o.m. stammar från växterna utslängda. Igår natt kunde jag skrämma ett då jag råkade vakna och se det. Jag har satt ut trådar, snören med plåtburkar, rådjursmedel mm.
Jag känner mig maktlös, de verkar vara här för att stanna och jag kan bara ana konsekvenserna i min fina trädgård. Ska man ge upp växtintresset.
Ja, det är så här det känns just nu. Kanske blir det bättre. 

Har precis fått tips om att sätta ut en radio och använda en sån där timer som går att ställa hur många gånger som helst.
Man ska ha på en pratkanal och ställa in så att den startar ojämnt, några gånger varje timme, det plötsliga ljudet av röster ska verka skrämmande på rådjuren.
Var dock noga med att se till att det blir en tät låda som radion ligger i, fukten kan ställa till det med det elektriska.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Usch usch och åter usch. Jag lider verkligen med dig, har dock inte så många goda råd, vi testar fortfarande vad som kan tänkas fungera i vår trådgård.
Du får låna hem en jakthund och låta den vara ute i trädgården några nätter, kanske de blir skrämda.

Apropå radio ute…
Grannarna hade oxå hört att radio kunde hålla rådjur borta. Till saken hör att de är kring 80 bast, och hör GaNsKa dåligt då, så ett par nätter fick grannskapet ofrivilligt lyssna på deras radio, =D tills någon vågade påpeka volymen…
Vi har radion på lågt på verandan, för att hålla räven och lon borta från kissen.

Man får naturligtvis anpassa ljudnivån efter hur man bor. Jag som bor för mig själv ute på landet kan säkert poppa högre än den som bor i ett villaområde.
Funkar det på räv och lo?

Inbillar mig det i af, för de är så skygga. Även att 2 grannar har besvärats av grävling som förstör och river. Den har iaf hållts borta.

Kan alltså vara värt att prova!
Detta kan visserligen kosta lite.
Har ni möjligheter att få tag i Havrekross hos någon bonde eller köpa någon annanstans. mata rådjuren i ett par plastbunkar en bit från huset.
Vi matar rådjuren varje vinter OCH har tulpaner m.m. kvar varje år. Ett "MEN" bara en dag när maten var slut ryckte de luringarna upp ett gäng penseer i protest. (åt dem ej). om man dessutom kan fåtag på lite Höensilage (bötare än vanligt hö) så kommer rådjuren att välja det "mer" naturliga för dem att krubba på.

Min syster drabbades verkligen av dessa marodörer!
En vår för något år sedan var hon iväg och köpte ny jättefina/dyra penseer och satte dom i alla krukor och urnor som fanns på gården. Sedan var hon tvungen att hämta barnbarn och åka och handla , blev borta ca 2 timmar. När hon kom hem igen var det som om hon aldrig hade planterat något!!!
Allt, precis allt var uppätet, då hade det nog varit billigare att ge dom kross och hö i stället!!
Jag tror dock inte att mina grannar hade blivit glada om jag började mata rådjur. Mata rådjur kan du inte göra var som helst.

Matning innebär att de går andra vägar och kan göra skada i andras trädgårdar istället. Men kan också öka skador i din trädgård. En sak man bör tänka på är att ta bort äpplena på hösten de är ett bra lockbete under vintern.
Matning kring vägar kan också öka risk för påkörning av rådjuren vilket kan leda till ökande skador och lidande på djur och människor.
Tack för alla tips!
I förra veckan hade vi kul och tillverkade en fågelskrämma eller i detta fallet en rådjursskrämma. Det ser ut som en person som står vid äppelträdet och sedan hade jag ut blodmjöl på olika platser i trädgården där rådjuren brukar röra sig.
Vi har varit borta över helgen så nu har presenningarna legat på växterna i flera dagar (ajaj). Igår kväll snöade det och snön låg kvar på morgonen och till min stora glädje så såg jag inga rådjursspår när jag gick runt tomten i morse. Man kan ju hoppas att de försvinner.
Vi bor vid ett sjö/vattendrag och när jag tittade ut genom fönstret så såg jag en rådjurshjort simma tvärs över vattnet. Trodde inte att de simmade för att ta sig till andra marker.
Ska bli "spännande" att se hur det är hos oss. Vi har bara bott i huset i 2 månader än så någon trädgårdssäsong har inte hunnits med.
Däremot kan jag dela med mig hur mina föräldrar löst det. Dom har börjat "acceptera" att alla tulpaner inte kommer att blomma för knopparna är avätna. Det jobbigaste är att de så liven tar sig in i trädgårdslandet och äter upp frösådden av grönsaker!!! Föräldrarna ar helt sonika hägnat in landet med 2x (på höjden) fårstängsel. Det håller gynnarna borta. Ser inte så romantiskt ut, men effektivt.
En granne lite längre bort från oss har hela tomten inhägnad med fårstängsel av den lite högre modellen. Över fårstängslet har de två stycken taggtrådar. Visst, det blir lite "fort knox" över det hela, men jag tror nog att de har rådjursfritt.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Har hört att nätpåsar med människohår i ska avskräcka, de gillar tydligen inte lukten. Kompisen satte hårpåsar på sitt häststaket där älgarna hoppade över å rev staketet hela tiden o de slutade faktiskt med det. Vet inte om hon bytte påsar då å då men jag misstänker att lukten avtar efter ett tag. Vet inte heller om älgar å rådjur funkar likadant.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Blandningen som skrämmer bort rådjur
I en hink blandar man 10 liter vatten med 1,5 dl ammoniak och 1 kg blodmjöl. Sätt decimeterstora oasisbitar på pinnar och dränk in dem med blandningen. Sätt en pinne per 25kvm i trädgården. Sätt någon form av lock på hinken och spara den. När det regnat är det nämligen dags att dränka oasisen igen eller vid torrt väder så görs det varannan vecka.