Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 5770 ggr
ikna
0

omskola tobak

När man omskolar tobak, sätter man då en och en eller en liten tuva?

Åsa S
0

1 planta/kruka

ikna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan bli svårt… Skäms hur blev det nu så här… Obestämd

dolfen
0

#2 - Förvånad Du får gräva upp gräsmattan och sätta dem där sedan! Flört

Själv har jag sått gamla fröer och det har inte hänt något än. Rynkar på näsan

Men då blev jag av med de fröerna iaf. Glad

[Asta]
0

Jag har också tobaksplantor. Sådde tre sorter i en stor sålåda och nu har det visat sig att de gror väldigt olika. En sort kom ganska snabbt - en har börjat komma upp och den tredje är som din dolfen, kommer i princip inte alls. Ser lite ut som de KANSKE är på gång. Där undrar jag också hur man omskolar den första sorten utan att ta död på resten.

Bjornen
0

Plantera om det antal du behövr och spar resten som reserv eller dela med dig.

lislena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag omskolade mina tobaksplantor för någon vecka sen.  Jag satt en i varje kruka…dom växter och trivs bra…men jag fick många av dom…jag får ge bort lite…..det är så kul att se att dom växer och kanske klarar sig tills dom ska ut…..Glad

kickboard
0

Klart de klarar sig nu när de vuxit sig så stora, bara du förser dem med vatten i lämplig mängd och ställer dem så ljust som möjligt.

lislena
0

Dom står under extra ljus nu..sen står dom vid ett fönster….vattnar när det behövs…ja dom har verkligen växt mycket…

Kan man toppa tobaks plantor? Ta sticklingar när dom har blivit större och sätta i såjord…

Bjornen
0

Jovisst går det att toppa tobaksplantor men blomningen försenas mycket mera än hos många andra växter eftersom tobak är senfärdig att bilda nya blomstänglar i bladvecken. Änuu sämre med de högväxta arterna.

[Asta]
0

Nu har jag omskolat en omgång tobaksplantor. Grävde upp dem med en tesked. Vi får se hur de klarade den behandlingen. Finns några kvar om de här skulle gå åt.

ikna
0

Jag har i dag omskolat ca 75 småplantor och det var ca 8-10 % av alla plantor Förvånad. Jag får helt enkelt dela med mig till släkt och vänner, för 1000 plantor har jag inte plats till…Skäms

[Asta]
0

Jag har också fler än vad jag behöver men jag är nog så hård att jag kastar de som är för många.

lislena
0

#9 Vad bra att det går att toppa tobaken…jag tänkte testa lite med några plantor sen när dom växt till sig….tack för dina råd…Glad

#10 du ska se Asta att det går bra…jag tog också en tesked när jag skola om tobaken, jorden var lite fuktig så då gick det bra. Då fick jag med lite av den fuktiga jorden med plantan i och satt ner i en större kruka.

#11 Wow du har också mycket plantor Ikna! Ja det är ett heltids jobb det här med att skola om och vattna….jag har ganska många jag med….nästa år ska jag inte ha så här många….
Bjornen
0

Bästa redskap för att skilja plantor åt är en vanlig bordskniv. Bästt brukar det vara att ta ur hela krukklumpen och sedan dela plantorna försiktigt. Gör det inte i gassande sol.